Cerebral parese

NEUROSPIRES VIDENSCENTER

Cerebral parese påvirker barnets bevægelsesevne og omfatter en række tilstande, der er forårsaget af hjerneskade eller fysiske påvirkninger af hjernen. Disse tilstande skaber neurologiske udfordringer, og det er derfor afgørende, at forældre søger viden om hjernen for at finde svar og værktøjer, der kan hjælpe barnet. Denne viden rummer læring om veje til fremme barnets helbred og øge dets funktionsevne,til fordel for at skabe livskvalitet.

Hjælp til børn med Cerebral parese

For at forstå og virkelig formå at hjælpe barnet med cerebral parese (CP) er det afgørende at inddrage viden om samspillet mellem barnets individuelle udviklingsområder, både fysisk og mentalt. Herved skabes overblik over, hvor det enkelte barn befinder sig udviklingsmæssigt, som muligør og sikre, at børn med CP får den nødvendige støtte og hjælp.

Når man fokuserer bredt og ser på tværs af alle barnets udviklingsområder i stedet for kun at fokusere på bevægelsesbegrænsninger, bliver fordelene tydelige. Hvert udviklingstrin påvirker hinanden gensidigt, hvilket er afgørende for barnets motoriske, sensoriske, emotionelle og sociale udvikling. Denne indsigt giver mulighed for at skabe en tilgang, der kan genskabe balance i barnets funktioner og forbedre livskvaliteten.

Forældre spiller en central rolle i at hjælpe barnet på alle niveauer, især på grund af det unikke forhold mellem børn og deres forældre. Sammenkoblingen af viden om hjernen, CP og de værktøjer, der kan skabe forbedringer, er afgørende for at hjælpe børn med CP optimalt. Det giver forældre indsigt i de mange muligheder, der findes for at forbedre barnets helbred, funktionsevner og livsglæde.

Det er derfor afgørende at forstå, at de begrænsninger, der har rod i hjernens funktion, kræver en aktiv og målrettet indsats for at muliggøre barnets optimale udvikling. Børn med CP kender ofte kun til deres begrænsninger, og det er derfor vigtigt, at barnet oplever at blive forstået. Denne forståelse kan opnås, når forældre får svar på de spørgsmål, de har om årsagerne til og følgerne af neurologiske ubalancer.

En dybere forståelse af barnets neurologiske symptomer er nødvendig for at kunne støtte barnet individuelt. Denne tilgang viser, at alle udviklingsområder påvirker hinanden gensidigt, hvilket understreger vigtigheden af ikke at overse nogen af dem. Samarbejdet i barnets hjerne er centralt for udviklingen – motorisk, sensorisk, emotionelt og socialt.

For børn med CP er det derfor vigtigt, at de får individuel vejledning fra en voksen, der kan guide dem. Forældre har en unik mulighed for at støtte deres barn i at nå nye mål, både motorisk og i andre udviklingsområder som sanser, sprog, emotionelt, socialt og fagligt. Dette understreger nødvendigheden af specifik individuel vejledning til barnet.

Det er også vigtigt at involvere forældre i høj grad, da processen med at hjælpe et barn med CP kræver en aktiv indsats. Der kan være velmenende råd om at lade tiden gå eller kun yde begrænset hjælp ud over pleje og omsorg. Ofte mangler der dog viden om, hvad der skal til for at hæve funktionaliteten hos et barn med CP, så det kommer barnet til gode på mange områder.

Forståelsen af, at de enkelte funktionstrin gensidigt påvirker hinanden, og at børn med CP kan opnå store fremskridt gennem brug af den viden der nu er om neuroplasticitet, viser, at den rette hjælp kan gøre en stor forskel.

 

 

Jeg er Freja

Freja har Cerebral parese
girl, swing, rocking-996635.jpg

Frejas historie er et eksempel på en pige, hvis forældre oplevede, at deres datter fik helt andre muligheder, da der blev fokuseret på, at hendes cerebral parese ikke alene handlede om hendes evner til at bevæge sig, men om hendes generelle funktion og livskvalitet.

Efter en periode med høj feber på grund af en virus, blev Freja ramt af kramper. Lægerne konkluderede, at det var feberkramper. Efter episoden var det tydeligt, at den toårige pige havde mistet meget af sin styrke og motoriske sikkerhed. Hun blev mere ukoordineret i sine bevægelser, opgav hurtigt aktiviteter, og hendes ben svigtede pludseligt, når hun forsøgte at bevæge sig. Undersøgelser hos både børnelæger og ortopædkirurger førte til diagnosen cerebral parese.

Frejas moster anbefalede Frejas forældre at kontakte Neurospire. Her fik forældrene fra start indsigt i de væsentlige forhold, som er relevante for forældre til børn med neurologiske udfordringer. Dette gav dem en afklaring på Frejas grundlæggende udfordringer og vækkede deres interesse for at udforske de muligheder, der kunne tilbydes Freja.

Freja gennemgik en grundig undersøgelse, der afdækkede mange aspekter af hendes udvikling. Resultatet viste, at Freja havde en samlet funktionsnedsættelse på 21 %. På det tidspunkt havde Freja lav udholdenhed, reduceret mobilitet og et mangelfuldt sprog, hvilket gjorde det svært at forstå, hvad hun sagde.

Der blev lagt et program, og hun begyndte gradvist at arbejde med sine grundlæggende motoriske færdigheder. Hun trænede med knæ- og armbeskyttere på gulve belagt med gummimåtter for at øve sig i at krybe og kravle.

Disse færdigheder er fundamentale for et barns udvikling, og Freja måtte træne dem for at forbedre sin mobilitet. Motorisk træning var dog ikke det eneste aspekt af programmet; Freja havde også sensoriske udfordringer, der påvirkede hendes evne til at føle, høre og se på alderssvarende niveau. Dette afspejlede sig blandt andet i hendes forsinkede sprogudvikling.

Sensoriske mangler blev identificeret, herunder begrænset syn og hørelse, hvilket påvirkede hendes sprogudvikling negativt. Efter at Freja begyndte at træne, forbedrede hendes livskvalitet sig gradvist. Funktionelt indhentede hun 9 %. Selvom det tog tid, har Freja nu, et år inde i sit forløb, langt færre udfordringer. Dette giver hende bedre muligheder for at deltage i aktiviteter på lige fod med andre børn.