Forstå Motoriske forsinkelser
Motoriske forsinkelser er udviklingsforstyrrelser, der påvirker hjernens evne til at koordinere bevægelser. Forstyrrelsen skyldes dybdegående ubalancer i kommunikationen mellem hjernens celler samt enkelte områder, og samspil med sanser. Disse sammenhænge påvirker ikke kun barnets motoriske evner, men også andre funktionsområder. Dette skyldes de tætte sammenhænge der er mellem motorik og øvrig udvikling. 3
Ønsker du en samtale med vores børnekonsulent?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med motoriske forsinkelser
Motoriske forsinkelser overblik
Børn med motoriske forsinkelser oplever en bred variation af udfordringer. Det kan handle det om evnen til at udtrykke sig sprogligt, I for hold til brug af bevægelser såsom grov- eller finmotorisk, koordination helt ned til evnen til at følge en bevægelig genstand med synet og styring af øjets muskulatur. Dette understreger, hvor komplekse og varierede motoriske udfordringer kan være. Ubalancer i hjernen, hvor nogle af dens milliarder af celler ikke samarbejder optimalt, kan hæmme et barns udvikling og begrænse dets muligheder.
Årsager til motoriske forsinkelser
Symptomer og tegn på motoriske forsinkelser
Motoriske forsinkelser som kommer til udtryk ved manglende sproglige færdigheder og/eller begrænsede fin- og grovmotoriske evner, er et udtryk for atet barn ikke er på niveau med sine jævnaldrende.
De bagvedliggende ubalancer skal søges i hjernens elektriske signaloverførsel formår at hæmme og begrænse barnet, hvilket fører til de beskrevne symptomer. Omfanget af disse motoriske symptomer afspejler, hvor påvirket barnets motoriske funktionsevne er.
Det motoriske område fungerer ikke isoleret, men påvirkes gensidigt af andre funktionsområder, såsom sanserne.
En plan for barnet med motoriske forsinkelser
Når et barn viser tegn på motorisk forsinkelse er der en ubalance, som har betydning for barnets helbred, energi niveau og samlede udvikling i en eller anden grad. Derfor er det vigtigt at beskytte og støtte barnet fra flere fronter som har sigte på dit barns hele udvikling. Det kan man gøre ved at:
- Opbygge indsigt og viden om hjernens funktion:
Når du som forælder får en forståelse af, hvordan hjernen fungerer – særligt i forhold til udviklingsforsinkelser – får du også bedre forudsætninger for at støtte dit barn med en effektiv tilgang. - Forstå, hvad dit barn har brug for:
Med den særlige viden om udviklingsforsinkelser og hjernens funktion får du indblik i, hvilke behov dit barn har- og kender de områder hvor dit barn kan bruge din hjælp. - Bruge viden til at vælge de rette værktøjer:
Når du ved, hvad der ligger bag dit barns adfærd, kan du lettere vælge de redskaber og strategier, der faktisk virker – og undgå dem som gør du og dit barn spilder kostbar tid. - Skabe gode vaner og en tryg struktur i hverdagen:
Børn med udviklingsforsinkelser trives ofte bedre når hverdagen er tilpasset det enkelte barn. Dage med struktur og rutiner, tydelig kommunikation, i velkendte rammer, gøre en stor forskel – som gør at børnene oplever de bliver mødt og forstået.
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det kan nemt aflæses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver jeres barn. Denne tryghed og stabilitet danner fundamentet for, at det i har mulighed for at gøre på hjemmebane lidt eller meget, kan blive en succesfuldt. Det er netop denne drivkraft, der skaber forandringer på et helt særligt niveau for mange børn med motoriske forsinkelser.
Oscars rejse mod større selvstændighed
Oscar er motorisk forsinket og havde før hjemmetræning meget begrænset mobilitet. I dag kan han sidde selvstændigt og bevæge sig rundt alene ved at krybe eller kravle. Når han går, sker det med støtte.
Uden et forståeligt sprog har det været vigtigt for Oscars forældre, at han modtog hjælp, der blev givet med værdighed og forståelse, så han ikke blev behandlet under sit niveau. På trods af kommunens tilbud om 45 minutters fysioterapi om ugen, var resultaterne begrænsede. Derfor besluttede ...
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3 Gazi University.Relationship between sensory processing skills and motor skills in 12‐month‐old infants. Ramazan Yildiz,Ayse Yildiz. 2024
4 Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006
5. Yang. Developmental dyslexia genes are selectively targeted by diverse environmental pollutants. NIH: 2024
Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.
