Dysleksi tæt på

portrayal, portrait, baby, face, mood, young, child, people, kid, look, background, books, book, reading, school, fun, hobby, library, fairy tales, fantasy, adventure, fiction, business, textbooks, gray business, gray book, gray school, gray books, gray library, gray fantasy, gray reading, beautiful wallpaper, gray company, gray fun, iphone wallpaper
Forstå Dysleksi

Dysleksi, også kaldet ordblindhed, er en udviklingsforstyrrelse, der påvirker hjernens evne til at lære og bearbejde information, hvorved der opstår en ubalance. Når kommunikationen i hjernen er i ubalance, påvirkes barnets udvikling, hvilket fører til de læsevanskeligheder, der kendetegner dysleksi. 3

Ønsker du en samtale med vores rådgivende konsulent med specialviden om børns udvikling?

Kontakt os for at aftale tid

Målrettet neurologisk hjælp til børn med dysleksi

Close-Up Photo Of Person's Eye
Close-Up Photo Of Person's Eye
reading, school, education-1090736.jpg
ear, auricle, listen
Person Holding Gray and Green Plastic Container With Black Beans
Dysleksi overblik

Børn med dysleksi møder unikke udfordringer, når de skal lære at læse, mens andre børn ofte tilegner sig læsefærdigheder uden problemer. Dysleksi opstår på grund af udfordringer i signaludvekslingen mellem nogle af hjernens milliarder af celler. Disse ubalancer påvirker barnets daglige liv og spiller en rolle for, hvor selvstændige de kan blive i forhold til at klare sig uden hjælp fra andre.

Årsager til dysleksi

Selv små ubalancer i hjernen og nervesystemet kan have stor betydning for et barn med dysleksi. Forståelsen af disse ubalancer er nøglen til at forstå barnet med indlæringsvanskeligheder. Derfor er det vigtigt for forældre at få indsigt i de neurologiske årsager, der ligger bag dysleksi. Denne viden er grundlaget for at forstå barnets udvikling – både psykologisk, fysiologisk, sansemæssigt og fagligt.

Neurologiske udfordringer

  • Hvor langt barnet er i sin udvikling.
  • Hvilke faktorer, der kan skabe ubalance i barnets krop og hjerne.

 

Person Reading A Book
boys, reading, children
Symptomer og tegn på dysleksi: Hvad skal man være opmærksom på?

Symptomer hos børn med dysleksi er hjernens måde at signalere, at noget er svært.
Når et barn har vanskeligheder, er det hjernens måde at vise, at der er bestemte opgaver hvor der opstår problemer. Hos børn med dysleksi viser udfordringerne sig ofte ved, at de har svært ved at genkende sproglyde, skelne mellem vokaler og konsonanter eller opfatte hele ord. Disse vanskeligheder skyldes typisk små forskelle i, hvordan hjernen behandler sproglige informationer, der varierer meget fra barn til barn.

Læsevanskeligheder kan vise sig på mange forskellige måder, fordi læsning er en kompleks proces. Derfor har hvert barn med dysleksi sine egne unikke udfordringer og behov.

Undersøgelse af dysleksi

Evnen til at læse er tæt forbundet med synet. Den motoriske funktion, der styrer øjenmuskulaturen, er afhængig af et komplekst samspil mellem mange nerver og områder i hjernen. Dette udgør et omfattende netværk, hvor sanserne spiller en central rolle – særligt synet, men også hørelsen, som er helt afgørende for læseprocessen.

For at forstå, hvordan dysleksi påvirker dit barn, er det derfor nødvendigt at undersøge de centrale funktioner i hjernen. Vi betragter barnet som en helhed – ikke som en samling symptomer eller som et barn med manglende evner. Vores undersøgelse har til formål at skabe afklaring på tværs af flere områder og fokuserer direkte på hjernens funktion.

Selvom der stadig er meget, vi ikke ved om hjernen, rummer den nuværende viden allerede mange brugbare svar.

Afklaring af dysleksi og håb

Som forældre til et barn med dysleksi søger I svar – svar, der kan give håb og vise en vej frem. Håb er en vigtig del af processen. I ønsker at forstå, hvorfor jeres barn kæmper, og hvordan I bedst kan støtte barnet i at udvikle sig og trives.

At lære at læse er dybt forankret i barnets udviklingsproces. Selv i en tid med mange teknologiske hjælpemidler er der stadig meget at lære ved at forstå hjernen. Denne indsigt kan bane vejen for de forandringer, som jeres barn har brug for i forhold til at blive en god læser.

Girl Sitting on Her Desk Looking Lonely

En plan og en løsning for barnet med dysleksi

Når der er symptomer der viser læsevanskeligheder – eller måske en udredning der skaber klarhed om dysleksi – har det betydning ikke kun for læring og trivsel, men også for dit barns helbred, energiniveau og generelle udvikling. Det understreger vigtigheden af at beskytte og støtte barnets udviklingsproces både målrettet og helhedsorienteret. Det kan blandt andet gøres ved at:

1. Opbygge indsigt og viden om hjernens funktion

Som forælder giver det dig en stor fordel at forstå, hvordan hjernen fungerer – særligt i relation til dysleksi. Med denne viden får du bedre forudsætninger for at støtte dit barn med en mere effektiv og individuel tilgang.

2. Forstå, hvad dit barn har brug for

Med en dybere forståelse af, hvordan dysleksi påvirker hjernen og læring, får du indblik i, hvilke behov dit barn har – og hvilke områder, hvor dit barn har særligt brug for din støtte.

3. Vælge de rette værktøjer

Når du kender baggrunden for dit barns behov, bliver det lettere at vælge de strategier og redskaber, som faktisk virker – og undgå dem, der fører til frustration og spild af dit barn og din tid.

4. Skabe gode vaner og en tryg hverdag

Børn med dysleksi har brug for dybdegående hjælp, som ligger på et niveau som dækker de behov der er, som kræver en særlig tilgang i dagligdagen Eftersom dysleksi er komplekse udfordringer der har udspring i hjernens bearbejdning af input, sætter det krav til den hjælp der er behov for, og at den er tilstrækkelig og dækkende. Tydelig struktur, genkendelige og gode rutiner og vaner, der har et neurologiske sigte kan det. Når forældre går ind og tager styring vil det for de fleste børn vise sig som en fordel, fordi den trygge ramme opleves som et solidt fundament at opbygge nye kompetencer. Det er grunden til at vores målgruppe er jer forældre, som kan finde energien til at støtte op omkring jeres barns læsning ud fra en meget dybdegående tilgang.

Medfødt forståelse for barnets behov og en tiltro til dømmekraft

Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det ses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver. Denne tryghed og stabilitet er fundamentet for, at hjemmetræning – som vi kalder den helhedsorienterede støtteform – kan blive en succes.

At hjælpe sit barn på hjemmebane handler om mere end øvelser; det er en tilgang, hvor barnets samlede behov tænkes ind, og hvor også læsning spiller en central rolle. Læsning baner vejen for kommunikation – en helt grundlæggende evne for barnet, som danner basis for øvrig læring og trivsel.

Det er netop forældrenes stærke drivkraft og vilje til at forstå og hjælpe deres barn, der skaber den vedholdenhed og stabilitet, som er så afgørende. Særligt for børn med dysleksi kan denne støtte gøre en stor forskel – fordi den gives med nærvær, tålmodighed og dyb forståelse.

HJEMMETRÆNING AF BØRN MED DYSLEKSI HANDLER OM:

Læring der holder en livstid

At børn når milepæle i deres udvikling, er helt centralt, og læsning er en af de vigtigste. Derfor er det naturligt, at mange forældre gør en stor indsats for at deres barns hjælp er tilpasset dets behov, fremfor at det omvendte sker.

Det er en ordning, danske forældre selv har kæmpet for og fået bygget op, fordi de så, at der var et behov.

Den kaldes hjemmetræningsordningen – og den giver forældre til børn med svære udfordringer og nedsat funktionsevne, mulighed for at hjælpe og træne deres barn derhjemme med det mål at styrke barnets funktionsevne, som og handler om læsefærdigheder.

Hjemmetræning bygger på et personligt tilrettelagt program og betyder ofte færre daglige skift, mindre spildtid på transport og færre sygedage end ved offentlige tilbud. For børn, der er særligt sårbare og følsomme over for miljøskifte, kan det gøre en verden til forskel.

Hjemmetræning giver dig disse muligheder for at give dit barn denne direkte hjælp. Samtidig får du vejledning og guidning, i form af en hjælp som kan være løsningen der er skræddersyet til børn, der har behov for mere støtte, end de kan få gennem standardtilbud. 3

Girl Writing on the Paper Photograph

Signe lærte ikke bare at læse, - hun fik også sprog

Signes historie er et eksempel på et barn med dysleksi, hvor udfordringerne viste sig tidligt. Alligevel blev hendes forældre overraskede over, hvor svært deres datter havde det, da hun endelig blev testet for dysleksi i skolen. På det tidspunkt valgte forældrene også at få hende undersøgt for eventuelle udviklingsforsinkelser, så de mere målrettet kunne begynde at støtte hende – både med dysleksien og med andre udviklingsmæssige udfordringer.

Sen Læseudvikling er Ikke en Katastrofe

Sen læsning behøver ikke at være en stor katastrofe. Selvom uddannelsessystemet kan lægge pres på børn, er stress ikke den rigtige vej til at lære. Der er mange eksempler på, at børn først lærer at læse i teenageårene, når de får de rette muligheder. Som forældre, der desperat ønsker at hjælpe vores børn, kan vi få meget ud af at finde perspektivet i at søge hjælp fra forskellige retninger. Disse tilgange muliggør, at børn kan overvinde de forhindringer, der er forbundet med at lære at læse og skrive.

 

Links og referencer

  • 1. Socialstyrelsen om hjemmetræning

  • 2. Hjernebarnet

  • 3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006

  • 4 Granjean P, Landrigan PJ;Neurobehavioural effects of developmental toxicity 2014

  • 5. Yang. Developmental dyslexia genes are selectively targeted by diverse environmental pollutants. NIH: 2024

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier

Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.