Forstå Dysleksi
Ønsker du en samtale med vores rådgivende konsulent med specialviden om børns udvikling?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med dysleksi
Dysleksi overblik
Børn med dysleksi møder unikke udfordringer, når de skal lære at læse, mens andre børn ofte tilegner sig læsefærdigheder uden problemer. Dysleksi opstår på grund af udfordringer i signaludvekslingen mellem nogle af hjernens milliarder af celler. Disse ubalancer påvirker barnets daglige liv og spiller en rolle for, hvor selvstændige de kan blive i forhold til at klare sig uden hjælp fra andre.
Årsager til dysleksi
Symptomer og tegn på dysleksi: Hvad skal man være opmærksom på?
Symptomer hos børn med dysleksi er hjernens måde at signalere, at noget er svært.
Når et barn har vanskeligheder, er det hjernens måde at vise, at der er bestemte opgaver hvor der opstår problemer. Hos børn med dysleksi viser udfordringerne sig ofte ved, at de har svært ved at genkende sproglyde, skelne mellem vokaler og konsonanter eller opfatte hele ord. Disse vanskeligheder skyldes typisk små forskelle i, hvordan hjernen behandler sproglige informationer, der varierer meget fra barn til barn.
Læsevanskeligheder kan vise sig på mange forskellige måder, fordi læsning er en kompleks proces. Derfor har hvert barn med dysleksi sine egne unikke udfordringer og behov.
Afklaring af dysleksi og håb
Som forældre til et barn med dysleksi søger I svar – svar, der kan give håb og vise en vej frem. Håb er en vigtig del af processen. I ønsker at forstå, hvorfor jeres barn kæmper, og hvordan I bedst kan støtte barnet i at udvikle sig og trives.
At lære at læse er dybt forankret i barnets udviklingsproces. Selv i en tid med mange teknologiske hjælpemidler er der stadig meget at lære ved at forstå hjernen. Denne indsigt kan bane vejen for de forandringer, som jeres barn har brug for i forhold til at blive en god læser.
En plan og en løsning for barnet med dysleksi
Når der er symptomer der viser læsevanskeligheder – eller måske en udredning der skaber klarhed om dysleksi – har det betydning ikke kun for læring og trivsel, men også for dit barns helbred, energiniveau og generelle udvikling. Det understreger vigtigheden af at beskytte og støtte barnets udviklingsproces både målrettet og helhedsorienteret. Det kan blandt andet gøres ved at:
1. Opbygge indsigt og viden om hjernens funktion
Som forælder giver det dig en stor fordel at forstå, hvordan hjernen fungerer – særligt i relation til dysleksi. Med denne viden får du bedre forudsætninger for at støtte dit barn med en mere effektiv og individuel tilgang.
2. Forstå, hvad dit barn har brug for
Med en dybere forståelse af, hvordan dysleksi påvirker hjernen og læring, får du indblik i, hvilke behov dit barn har – og hvilke områder, hvor dit barn har særligt brug for din støtte.
3. Vælge de rette værktøjer
Når du kender baggrunden for dit barns behov, bliver det lettere at vælge de strategier og redskaber, som faktisk virker – og undgå dem, der fører til frustration og spild af dit barn og din tid.
4. Skabe gode vaner og en tryg hverdag
Børn med dysleksi har brug for dybdegående hjælp, som ligger på et niveau som dækker de behov der er, som kræver en særlig tilgang i dagligdagen Eftersom dysleksi er komplekse udfordringer der har udspring i hjernens bearbejdning af input, sætter det krav til den hjælp der er behov for, og at den er tilstrækkelig og dækkende. Tydelig struktur, genkendelige og gode rutiner og vaner, der har et neurologiske sigte kan det. Når forældre går ind og tager styring vil det for de fleste børn vise sig som en fordel, fordi den trygge ramme opleves som et solidt fundament at opbygge nye kompetencer. Det er grunden til at vores målgruppe er jer forældre, som kan finde energien til at støtte op omkring jeres barns læsning ud fra en meget dybdegående tilgang.
Medfødt forståelse for barnets behov og en tiltro til dømmekraft
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det ses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver. Denne tryghed og stabilitet er fundamentet for, at hjemmetræning – som vi kalder den helhedsorienterede støtteform – kan blive en succes.
At hjælpe sit barn på hjemmebane handler om mere end øvelser; det er en tilgang, hvor barnets samlede behov tænkes ind, og hvor også læsning spiller en central rolle. Læsning baner vejen for kommunikation – en helt grundlæggende evne for barnet, som danner basis for øvrig læring og trivsel.
Det er netop forældrenes stærke drivkraft og vilje til at forstå og hjælpe deres barn, der skaber den vedholdenhed og stabilitet, som er så afgørende. Særligt for børn med dysleksi kan denne støtte gøre en stor forskel – fordi den gives med nærvær, tålmodighed og dyb forståelse.
Signe lærte ikke bare at læse, - hun fik også sprog
Signes historie er et eksempel på et barn med dysleksi, hvor udfordringerne viste sig tidligt. Alligevel blev hendes forældre overraskede over, hvor svært deres datter havde det, da hun endelig blev testet for dysleksi i skolen. På det tidspunkt valgte forældrene også at få hende undersøgt for eventuelle udviklingsforsinkelser, så de mere målrettet kunne begynde at støtte hende – både med dysleksien og med andre udviklingsmæssige udfordringer.
Sen Læseudvikling er Ikke en Katastrofe
Sen læsning behøver ikke at være en stor katastrofe. Selvom uddannelsessystemet kan lægge pres på børn, er stress ikke den rigtige vej til at lære. Der er mange eksempler på, at børn først lærer at læse i teenageårene, når de får de rette muligheder. Som forældre, der desperat ønsker at hjælpe vores børn, kan vi få meget ud af at finde perspektivet i at søge hjælp fra forskellige retninger. Disse tilgange muliggør, at børn kan overvinde de forhindringer, der er forbundet med at lære at læse og skrive.
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006
4 Granjean P, Landrigan PJ;Neurobehavioural effects of developmental toxicity 2014
5. Yang. Developmental dyslexia genes are selectively targeted by diverse environmental pollutants. NIH: 2024
Vi er her for at hjælpe
Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier
Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.
