Forstå Dysleksi
Ønsker du en samtale med vores rådgivnde konsulent på børneområdet om dysleksi?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med dysleksi

Dysleksi overblik
Børn med dysleksi møder unikke udfordringer, når de skal lære at læse, mens andre børn ofte tilegner sig læsefærdigheder uden problemer. Dysleksi opstår på grund af udfordringer i signaludvekslingen mellem nogle af hjernens milliarder af celler. Disse ubalancer påvirker barnets daglige liv og spiller en rolle for, hvor selvstændige de kan blive i forhold til at klare sig uden hjælp fra andre.
Årsager til dysleksi


Symptomer og tegn på dysleksi: Hvad skal man være opmærksom på?
Symptomer er hjernens måde at vise, når noget er svært for barnet. Hos børn med dysleksi viser udfordringerne sig ofte ved, at de har svært ved at genkende sproglyde, skelne mellem vokaler og konsonanter eller opfatte hele ord. Disse vanskeligheder skyldes ofte små forskelle i, hvordan hjernen arbejder, og de kan variere meget fra barn til barn.
Læsevanskeligheder kan vise sig på mange måder, fordi læsning er en kompleks proces. Derfor har hvert barn med dysleksi sine egne, unikke udfordringer.

En plan og en løsning for barnet med dysleksi
- Støtte og beskytte udviklingsprocessen.
- Tilpasses dit barns unikke behov og hjernens behov
- Sikre større grad af vedvarende direkte sensorisk stimulering , motoriske muligheder , ernæring vejledning og afgiftnings- program
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det kan nemt aflæses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver jeres barn. Denne tryghed og stabilitet danner fundamentet for, at hjemmetræning kan blive en succes. Det er netop denne drivkraft, der skaber forandringer på et helt særligt niveau for børn med dysleksi og andre udfordringer.

Signe lærte ikke bare at læse, - hun fik også sprog
Signes historie er et eksempel på et barn med dysleksi, hvor udfordringerne viste sig tidligt. Alligevel blev hendes forældre overraskede over, hvor svært deres datter havde det, da hun endelig blev testet for dysleksi i skolen. På det tidspunkt valgte forældrene også at få hende undersøgt for eventuelle udviklingsforsinkelser, så de kunne begynde at støtte hende – både med dysleksien og med andre udviklingsmæssige udfordringer.
Sen Læseudvikling er Ikke en Katastrofe
Sen læsning behøver ikke at være en stor katastrofe. Selvom uddannelsessystemet kan lægge pres på børn, er stress ikke den rigtige vej til at lære. Der er mange eksempler på, at børn først lærer at læse i teenageårene, når de får de rette muligheder. Som forældre, der desperat ønsker at hjælpe vores børn, kan vi få meget ud af at finde perspektivet i at søge hjælp fra forskellige retninger. Disse tilgange muliggør, at børn kan overvinde de forhindringer, der er forbundet med at lære at læse og skrive.
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006
4. Yang. Developmental dyslexia genes are selectively targeted by diverse environmental pollutants. NIH: 2024

Vi er her for at hjælpe
Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier
Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.