Få mere viden: Til dig, der har dysleksi tæt på

Forstå Dysleksi

Dysleksi, også kaldet ordblindhed, er en udviklingsforstyrrelse, der påvirker hjernens evne til at lære og bearbejde information. Når kommunikationen i hjernen er i ubalance, påvirkes barnets udvikling, hvilket fører til de læsevanskeligheder, der kendetegner dysleksi. 3

Ønsker du en samtale med vores rådgivnde konsulent på børneområdet om dysleksi?

Kontakt os for at aftale tid

Målrettet neurologisk hjælp til børn med dysleksi

Close-Up Photo Of Person's Eye
Close-Up Photo Of Person's Eye
reading, school, education-1090736.jpg
ear, auricle, listen
Person Holding Gray and Green Plastic Container With Black Beans
Dysleksi overblik

Børn med dysleksi møder unikke udfordringer, når de skal lære at læse, mens andre børn ofte tilegner sig læsefærdigheder uden problemer. Dysleksi opstår på grund af udfordringer i signaludvekslingen mellem nogle af hjernens milliarder af celler. Disse ubalancer påvirker barnets daglige liv og spiller en rolle for, hvor selvstændige de kan blive i forhold til at klare sig uden hjælp fra andre.

Årsager til dysleksi

Selv små ubalancer i hjernen og nervesystemet kan have stor betydning for et barn med dysleksi. Forståelsen af disse ubalancer er nøglen til at forstå barnet med indlæringsvanskeligheder. Derfor er det vigtigt for forældre at få indsigt i de neurologiske årsager, der ligger bag dysleksi. Denne viden er grundlaget for at forstå barnets udvikling – både psykologisk, fysiologisk, sansemæssigt og fagligt.

Neurologiske udfordringer

  • Hvor langt barnet er i sin udvikling.
  • Hvilke faktorer, der kan skabe ubalance i barnets krop og hjerne.

 

Person Reading A Book
boys, reading, children
Symptomer og tegn på dysleksi: Hvad skal man være opmærksom på?

Symptomer er hjernens måde at vise, når noget er svært for barnet. Hos børn med dysleksi viser udfordringerne sig ofte ved, at de har svært ved at genkende sproglyde, skelne mellem vokaler og konsonanter eller opfatte hele ord. Disse vanskeligheder skyldes ofte små forskelle i, hvordan hjernen arbejder, og de kan variere meget fra barn til barn.

Læsevanskeligheder kan vise sig på mange måder, fordi læsning er en kompleks proces. Derfor har hvert barn med dysleksi sine egne, unikke udfordringer.

Undersøgelse af dysleksi

For at forstå, hvordan dysleksien påvirker dit barn, er det vigtigt at undersøge nøgleområder i hjernens funktion. Vi ser på barnet som en samlet person, fremfor et barn som har en række symptomer eller et barn med manglende evner. Vores undersøgelse har sigte i at skabe afklaring inden for et bredt område- og har derfor sigte direkte mod hjernens funktion. Man ved langt fra alt om hjernen endnu, men der er viden til at vigtige svar kan hentes.

Afklaring af dysleksi og håb

Som forældre til et barn med dysleksi søger I svar – svar, der kan give håb og vise en vej frem. Håb er en vigtig del af processen. I ønsker at forstå, hvorfor jeres barn kæmper, og hvordan I bedst kan støtte barnet i at udvikle sig og trives.

At lære at læse er dybt forankret i barnets udviklingsproces. Selv i en tid med mange teknologiske hjælpemidler er der stadig meget at lære ved at forstå hjernen. Denne indsigt kan bane vejen for de forandringer, som jeres barn har brug for.

Girl Sitting on Her Desk Looking Lonely

En plan og en løsning for barnet med dysleksi

At der er symptomer som er baggrunden dysleksi, har betydning for barnets trivsel  hvad angår både  helbred, energi og udvikling. Tilsammen  grunde til at søge at støtte og beskytte barnets udviklingsproces  fra flere vinkler ved at:

  • Tilpasse indsatsen til dit barns unikke behov og hjernens specifikke krav.
  • Sikre en større grad af vedvarende sensorisk stimulering.
  • Give mulighed for motorisk træning og udfoldelse.
  • Støtte ernæring og mindske niveauet af hæmmende og skadelige stoffer som har betydning for belastning på nervesystemet.
Medfødt forståelse for barnets behov og en tiltro til dømmekraft

Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det ses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver. Denne tryghed og stabilitet er fundamentet for, at hjemmetræning – som vi kalder den helhedsorienterede støtteform – kan blive en succes.

Hjemmetræning handler om mere end øvelser; det er en tilgang, hvor barnets samlede behov tænkes ind, og hvor læsning spiller en central rolle. Læsning baner vejen for kommunikation – en helt grundlæggende evne for barnet, som danner basis for læring og trivsel.

Det er netop forældrenes stærke drivkraft og vilje til at forstå og hjælpe deres barn, der skaber den vedholdenhed og stabilitet, som er så afgørende. Særligt for børn med dysleksi kan denne støtte gøre en stor forskel – fordi den gives med nærvær, tålmodighed og dyb forståelse.

HJEMMETRÆNING AF BØRN MED DYSLEKSI HANDLER OM:

Læring der holder en livstid

At børn når milepæle i deres udvikling, er helt centralt, og læsning er en af de vigtigste. Derfor er det naturligt, at mange forældre gør en stor indsats for at støtte et barn, der kæmper med forsinket udvikling – som dysleksi ofte er et eksempel på. Læsevanskeligheder er dog ofte blot én af flere udfordringer, som barnet kan opleve. 2

Hjemmetræning giver dig som forælder en unik mulighed for at påvirke den daglige støtte og hjælp, dit barn har brug for. Samtidig får du vejledning fra os som udbyder af hjælp til hjemmetræning – hvilket er kernen i Neurospires opgave. Denne løsning er skræddersyet til børn, der har behov for mere støtte, end de kan få gennem standardtilbud. 3

Girl Writing on the Paper Photograph

Signe lærte ikke bare at læse, - hun fik også sprog

Signes historie er et eksempel på et barn med dysleksi, hvor udfordringerne viste sig tidligt. Alligevel blev hendes forældre overraskede over, hvor svært deres datter havde det, da hun endelig blev testet for dysleksi i skolen. På det tidspunkt valgte forældrene også at få hende undersøgt for eventuelle udviklingsforsinkelser, så de kunne begynde at støtte hende – både med dysleksien og med andre udviklingsmæssige udfordringer.

Sen Læseudvikling er Ikke en Katastrofe

Sen læsning behøver ikke at være en stor katastrofe. Selvom uddannelsessystemet kan lægge pres på børn, er stress ikke den rigtige vej til at lære. Der er mange eksempler på, at børn først lærer at læse i teenageårene, når de får de rette muligheder. Som forældre, der desperat ønsker at hjælpe vores børn, kan vi få meget ud af at finde perspektivet i at søge hjælp fra forskellige retninger. Disse tilgange muliggør, at børn kan overvinde de forhindringer, der er forbundet med at lære at læse og skrive.

 

Links og referencer

  • 1. Socialstyrelsen om hjemmetræning

  • 2. Hjernebarnet

  • 3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006

  • 4. Yang. Developmental dyslexia genes are selectively targeted by diverse environmental pollutants. NIH: 2024

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier

Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.