Forstå autisme
Autisme er en udviklingsforstyrrelse, der påvirker hjernens funktion og kommunikation mellem nerveceller. Symptomerne varierer fra person til person – fra lette udfordringer til alvorlige vanskeligheder. Derfor kaldes autisme en spektrumforstyrrelse, da den kan komme til udtryk på mange forskellige måder..3
Ønsker du en samtale med vores rådgivende konsulent på børnområdet om autisme?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med autisme




Autisme – et overblik
Børn med autisme har ofte udfordringer med kommunikation, især sprogligt, samt med bevægelse og motorik. De kan også have svært ved sociale aktiviteter. Dette skyldes ubalancer i hjernens mange milliarder nerveceller.
Samtidig udvikler mange børn med autisme særlige evner, såsom en intuitiv forståelse af mennesker. Dette understreger kompleksiteten af deres situation, som både påvirker deres livskvalitet og behovet for støtte.
. 3
Årsager til autisme
Selv små ubalancer i hjernen kan have stor betydning. Det er derfor afgørende at forstå disse ubalancer for at kunne støtte barnet bedst, og hvad problemerne kommer af. Mange fysiske faktorer, formår at skade børns hjerner fysisk., som får følger mentalt. Indsigt i de neurologiske årsager, bag diagnosen ASF (autismespektrumforstyrrelser), baner derfor vej for større klarhed og frem mod værtøjer til at hjælpe børnene.


Autisme: Symptomer er hjernens signaler
Hos børn med autisme er symptomer et tegn på, at dele af hjernen fungerer anderledes. I dag ved vi, at hjernen er mere modtagelig for fysiske påvirkninger, end man tidligere har antaget – noget, som autisme hos børn tydeligt illustrerer.
Derfor er det vigtigt at rette fokus mod de fysiske årsager, da det kan hjælpe med at identificere og afbalancere forstyrrelser i hjernens kommunikation. 3

En plan for at hjælpe barnet med Autisme
At der er symptomer ved autisme har betydning for helbred, energi og udvikling. Tilsammen grunde til at søge at støtte og beskytte barnets udviklingsproces ved at:
- Tilpasse indsatsen til dit barns unikke behov og hjernens specifikke krav.
- Sikre en større grad af vedvarende sensorisk stimulering.
- Give mulighed for motorisk træning og udfoldelse.
- Støtte ernæring og mindske niveauet af hæmmende og skadelige stoffer som har betydning for belastning på nervesystemet.
Medfødt forståelse for barnets behov og en tiltro til dømmekraft
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det kan nemt aflæses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver jeres barn. Denne tryghed og stabilitet danner fundamentet for, at hjemmetræning kan blive en succes. Det er netop denne drivkraft, der skaber forandringer på et helt særligt niveau for børn med autisme og andre udfordringer.

Mikkel fik sat skub i sin udvikling
Mikkels historie er et eksempel på en dreng med atypisk autisme, der påvirkede hans udvikling på flere områder og havde stor betydning for hans trivsel. Det var derfor vigtigt at skabe klarhed over de bagvedliggende årsager til diagnosen. Denne indsigt banede vejen for, at Mikkel kunne få den dybdegående og brede hjælp, han havde brug for, med støtte fra sine forældre.
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006

Vi er her for at hjælpe
Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier
Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.