Skolevægring opstår hos børn og unge, der har en stærk modvilje mod at gå i skole, hvilket resulterer i fravær. Det adskiller sig fra pjækkeri ved at skyldes mere komplekse bagvedliggende årsager. For nogle børn stammer problemet fra udviklingsmæssige ubalancer, fysiske som mentale, hvor hjælp til funktioneludvikling er nødvendigt.
Hos Neurospire tilbyder vi forældre hjælp, fordi vi ser jer forældre som har et unikt forhold til jeres barn, som en tilgang at opnå effekt af behandlingen af skolevægring uden sammenligning.
Ønsker du en samtale med vores børnekonsulent om skolevægring?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med skolevægring


Skolevægring overblik
Det er vigtigt at skelne mellem pjækkeri og skolevægring. Pjækkeri skyldes ofte ligegyldighed eller prioritering af andre aktiviteter frem for skolegang.
Skolevægring derimod opstår hos børn, der har svært ved at følge en alderssvarende skolegang, ofte på grund af udviklingsmæssige udfordringer. Symptomerne kan være både fysiske og mentale og skyldes forhold, der påvirker hjernens funktion. En ubalance der som en naturlig følge har betydning for barnet emosionelt og ofte også skaber problemer for børn i forhold til at opleve adskillelse fra forældre. Børn udvikler sig i forskelligt tempo, og disse forsinkelser kan påvirke dem i betydeligt omfang.

Årsager bag skolevægring
De fleste børn trives i almindelige eller specialtilrettelagte skoletilbud, men der findes en gruppe børn, hvis behov ikke tilgodeses tilstrækkeligt i disse rammer. Det gælder især børn med neurologiske udviklingsforsinkelser, hvoraf bl.a. nogle med symptomer der ses ved ADHD, autisme og angst.
For disse børn er der behov for aktiv behandling for at indhente de udviklingsmæssige forsinkelser, som ofte er årsagen bag symptomerne Forsinkelser af denne type forsvinder ikke ved passiv venten, men kræver derimod en individuel og målrettet neurologisk indsats. En sådan behandling skal være omfattende og kontinuerlig – ikke blot 45 minutter om ugen, men løbende gennem hele dagen. Det handler om at arbejde direkte med hjernen og dens kommunikation, hvor tidlig indsats er væsentlig men ikke afgørende.
Årsagen til neurologiske årsager bag skolevægring
Behandling kombineret hjemmeundervisning
I Danmark er der undervisningspligt, men ikke skolepligt. Det giver mulighed for, at børn med særlige behov kan modtage kontinuerlig behandling, både fysisk og mentalt, gennem hele dagen. Denne tilgang er en fordel, fordi barnet dermed får støtte, der adresserer både neurologiske symptomer, udvikling og læring som en samlet helhed – fremfor kun at modtage støtte i begrænsede perioder eller på enkelte områder ad gangen.



En plan og en løsning for barnet med skolevægring
- Støtte og beskytte udviklingsprocessen.
- Tilpasses dit barns unikke behov og hjernens behov
- Sikre større grad af vedvarende direkte sensorisk stimulering , motoriske muligheder , ernæring vejledning og afgiftnings- program. 3
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det kan nemt aflæses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver jeres barn. Denne tryghed og stabilitet danner fundamentet for, at hjemmetræning kan blive en succes. Det er netop denne drivkraft, der skaber forandringer på et helt særligt niveau for børn der kæmper med skolevægring.

Oliver med skolevægring
Oliver fik nye muligheder
Olivers historie illustrerer, hvordan hjemmetræning kan hjælpe et barn med høj fraværsprocent og betydelige udviklingsmæssige udfordringer. Det viser også, hvordan en målrettet indsats kan skabe positive forandringer.
Links og Ressourcer
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, 2006

Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.
Jeanette Lundqvist, har som del af vores team, et indgående kendskab til at hjælpe børn og familie med brug af prgrammer rettet mod at skabe neurologikse udvikling