Skolevægring opstår hos børn og unge, der har en stærk modvilje mod at gå i skole, hvilket resulterer i fravær. Det adskiller sig fra pjækkeri ved at skyldes mere komplekse bagvedliggende årsager. For nogle børn stammer problemet fra udviklingsmæssige ubalancer, fysiske som mentale, hvor hjælp til funktioneludvikling er nødvendigt.
Hos Neurospire tilbyder vi forældre hjælp, fordi vi ser jer forældre som har et unikt forhold til jeres barn, som en tilgang at opnå effekt af behandlingen af skolevægring uden sammenligning.
Ønsker du en samtale med vores børnekonsulent om skolevægring?
Kontakt os for at aftale tid
Målrettet neurologisk hjælp til børn med skolevægring


Skolevægring overblik
Det er vigtigt at skelne mellem pjækkeri og skolevægring. Pjækkeri skyldes ofte manglende motivation eller en bevidst prioritering af andre aktiviteter frem for skolegang.
Skolevægring er derimod noget helt andet. Det opstår typisk hos børn, der har svært ved at følge en skolegang, der svarer til deres alder. Dette skyldes ofte udviklingsmæssige udfordringer. Symptomerne kan både være fysiske og mentale og hænger sammen med ubalancer i hjernens funktion. Disse ubalancer – både små og store – påvirker samspillet mellem barnets forskellige funktionsområder og er ofte den underliggende årsag til skolevægringen.

Årsager bag skolevægring
De fleste børn trives i enten almindelige eller specialtilrettelagte skoletilbud. Men der findes en gruppe børn, hvis behov ikke bliver tilstrækkeligt imødekommet inden for disse rammer. Det gælder især børn med neurologiske udviklingsforsinkelser – herunder nogle med symptomer, der minder om dem, man ser ved ADHD, autisme og angst.
For disse børn er der behov for en aktiv behandling, der kan hjælpe med at indhente de udviklingsmæssige forsinkelser, som ofte ligger bag symptomerne. Det er netop denne gruppe, der understreger vigtigheden af tidlige indsatser – et budskab, som gentages igen og igen. Sådanne forsinkelser forsvinder ikke af sig selv med tiden, men kræver en målrettet, individuel og neurologisk indsats.
Denne form for behandling skal være både omfattende og kontinuerlig. Det er ikke nok med en enkelt times støtte om ugen – det skal være en indsats, der foregår løbende gennem hele dagen. Det handler om at arbejde direkte med hjernen og dens måde at kommunikere på. Og selvom tidlig indsats er vigtig, er det ikke det eneste, der er afgørende – det er kvaliteten og intensiteten af indsatsen, der gør forskellen.
Årsagen til neurologiske årsager bag skolevægring
Behandling kombineret hjemmeundervisning
I Danmark er der undervisningspligt, men ikke skolepligt. Det giver mulighed for, at børn med særlige behov i den skolepligtige alder, kan modtage kontinuerlig behandling, både fysisk og mentalt, gennem hele dagen samtidig med at de modtager undervisning. Denne tilgang er en fordel, fordi barnet dermed får støtte, der adresserer både neurologiske symptomer, udvikling og læring som en samlet helhed – fremfor kun at modtage støtte i begrænsede perioder eller på enkelte områder ad gangen.


Afklaring bag skolevægring
For at forstå, hvilke behov et barn med skolevægring har, kan det være relevant at evaluere barnets udviklingsniveau. Denne dybdegående tilgang har til formål at identificere de bagvedliggende årsager til skolevægringen.
Ved at undersøge barnets fysiologiske, fysiske, sensoriske, emotionelle og kognitive udvikling – og sammenholde resultaterne – kan vi, i samarbejde med jer som forældre, målrette indsatsen der, hvor behovet er størst. Vi lægger vægt på at sætte ind dér, hvor det giver mest mening for barnets trivsel og udvikling.
Det er sådan, vi arbejder – og det er med denne tilgang, vi har set positive og varige fremskridt hos børn med skolevægring.

En plan og en løsning for barnet med skolevægring
- Støtte og beskytte udviklingsprocessen.
- Tilpasses dit barns unikke behov og hjernens behov
- Sikre større grad af vedvarende direkte sensorisk stimulering , motoriske muligheder , ernæring vejledning og afgiftnings- program. 3
Det unikke bånd mellem jer som forældre og jeres barn er tydeligt. Det kan nemt aflæses i den omsorg, I viser, og den støtte, I giver jeres barn. Denne tryghed og stabilitet danner fundamentet for, at hjemmetræning kan blive en succes. Det er netop denne drivkraft, der skaber forandringer på et helt særligt niveau for børn der kæmper med skolevægring.

Oliver med skolevægring
Oliver fik nye muligheder
Olivers historie illustrerer, hvordan hjemmetræning kan hjælpe et barn med høj fraværsprocent og betydelige udviklingsmæssige udfordringer. Det viser også, hvordan en målrettet indsats kan skabe positive forandringer.
Links og Ressourcer
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, 2006

Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.
Jeanette Lundqvist, har som del af vores team, et indgående kendskab til at hjælpe børn og familie med brug af programmer rettet mod at skabe neurologiske udvikling