Uden diagnose

NEUROSPIRES VIDENSCENTER

Har mit barn behov for særlig støtte og hjælp?

Vi ønsker alle for vores børn at det går dem godt  og at de er fri for problemer. Med der er mange forældre, der savner svar når et barn mangler sprog, ikke lærer at læse, har svært ved at gå, ikke får sund nok kost,  har svært vd at begå sig blandt andre eller noget andet.. Idag er der så mange forskellige symptomer, diagnoser og tilstande som relatere sig til det der kan ses og ikke ses hos børn, at det er svært at vide hvor svarene kan søges.

Uanset om børn har en diagnose eller ej, er der mange svar at hente i viden om hjernen, fordi det er her selv de mindste symptomer kan forbindes til det der foregår i central nervesystemet. Derfor er det ad vej børn kan få hjælp mens forældre får skabt afklaring og håb

Hjælp til børn uden en diagnose

Som forælder kan det være udfordrende, når ens barn oplever motoriske forsinkelser eller sansemæssige, sociale og følelsesmæssige vanskeligheder. Neurologiske udfordringer og symptomer skaber et presserende behov for svar og løsninger.

Mange forældre finder processen med at forstå årsagerne bag symptomerne og finde den rette hjælp både lang og frustrerende. Ved at opnå større indsigt i neurologisk viden kan mange svar findes, da hjernen spiller en afgørende rolle for et barns fysiske og mentale funktioner.

Denne indsigt giver også mulighed for, at barnet oplever at blive mødt med forståelse. En bred forståelse sikrer, at man ikke fokuserer ensidigt på ét område og overser vigtige forhold, der påvirker barnets velvære og udvikling.

Ikke alle forstår, hvor indgribende det kan være at leve med neurologiske symptomer. Nogle ser kun milde tilfælde og handler derefter, hvilket kan betyde, at børn med alvorlige symptomer og deres forældre ikke får den nødvendige hjælp.

Ved at inddrage læring og teknikker, der omfatter viden om at hjælpe hjernen og nervesystemet, kan man fremme barnets udviklingsproces. Forældre spiller en unik rolle, fordi de har en tæt relation til barnet.

Denne brede og dybdegående viden sikrer, at væsentlige forhold ikke overses. Dette er en fordel for børn med neurologiske udfordringer, hvor ingen må undervurderes.

At fokusere på sit barns neurologiske udvikling, funktionsniveau og symptomer giver indsigt i, hvordan udviklingsområderne påvirker hinanden. Dette stiller krav til metoder og tilgange, hvormed forældre viser de kan hjælpe barnet, fremme udviklingen og skabe bedre balance i deres barns liv. Begrænsning af påvirkninger fra skadelige stoffer, som kan hæmme nervesystemet, samt en kost rig på nødvendige næringsstoffer understøtter barnets udvikling. Kombineret med brugen af rutiner skabes et gunstigt miljø for barnet.

At skabe en befordrende ramme for sit barns udvikling forudsætter nærvær, tryghed og kontinuitet. Styrken i båndet mellem forældre og barn bliver derved tydelig. Det er ikke bare en vigtig proces, det skaber også en god følelse hos både forældre og barn.

Jeg er Ida

Ida HJEMMETRÆNER

child-930103_1280

Idas historie er et eksempel på en pige, der havde behov for hjælp. Hendes forældre vidste, hvor stor en forskel tidlig hjælp kan gøre, men de vidste ikke, hvad de kunne gøre, hvilket var frustrerende for dem. Da familien begyndte hjemmetræning, fik det stor betydning for både Idas og hendes families livskvalitet.

Idas forældre bemærkede kort tid efter hendes fødsel, at der var en markant forskel i deres nyfødte datters udvikling sammenlignet med hendes søster. Både hendes reaktionsevne og bevægelser var umodne. De bemærkede også, hvordan Ida ikke greb fat om sin mor, når hun blev båret, men i stedet var passiv og slap. Da hun nærmede sig et år, var hun meget passiv siddende i sin høje stol ved måltiderne og havde svært ved at holde balancen, hvilket undrede hendes forældre.
Disse observationer førte Idas forældre til at opsøge hjælp. På Neurospires hjemmeside, som de havde hørt om fra en ven, og på det tilhørende forældrekursus fandt de mange svar, de længe havde søgt.
Efter kurset besluttede de at følge op med konsultationer for at få en række møder og undersøgelser med fokus på Idas livssituation. Målet var at samle alle relevante oplysninger for at afdække Idas udviklingsmæssige ubalancer og se på sammenhængene mellem disse. Baseret på viden om fremme af neurologisk udvikling blev der åbnet op for en lang række vigtige informationer om Ida. Der blev derefter udarbejdet en plan for at hjælpe Ida med at indhente de udviklingsforsinkelser på 35 %, som var blevet tydelige.
Tilgangen til at indhente udviklingstrin foregik ved at adressere hjernens enkelte funktionsområder målrettet, da de har kontrollen over Idas niveau af læring. Hjælp blev givet hjemme, og programmerne omfattede sensoriske, motoriske, emotionelle og sociale områder af Idas udvikling.
Grundlæggende byggede alle programmer på viden om, hvor afgørende det er for børn med neurologiske ubalancer at blive beskyttet mod kemi og toksiner. Desuden blev der lagt vægt på en ernæringsmæssigt høj kvalitet, som sikrede, at hjernen kunne fungere optimalt. Det blev hurtigt tydeligt, at alle tiltag styrkede Ida.
Effekten af Idas træning blev gradvist tydelig måned for måned, hvilket kom til udtryk i hendes evne til at bevæge sig. Hendes balance blev bedre, og hendes forældre så en pige, der blev mere fortrolig med at kravle rundt og udforske hjemmet på egen hånd. Hendes mor bemærkede, at Ida nu nød at få læst historier og accepterede at få redt og sat hår samt at blive vasket i ansigtet, hvilket tidligere havde været et stort problem. Ida blev også bedre til at lægge mærke til detaljer og udtrykke sig sammenhængende sprogligt og med brug af sit kropssprog. Dette bidrog til en forbedring af hendes evne til at lege med sin søster og andre børn.
Over en periode på to år formåede Ida gennem sine programmer at reducere sin udviklingsforsinkelse fra 35 % til 19 %, hvilket havde en enorm betydning for hendes livskvalitet. Det banede vej for, at hendes forældre kunne skabe en ramme, der tilgodeså Idas behov og gav hende de nødvendige betingelser for at opnå en højere grad af funktionalitet.

Links