Forstå neurologiske årsager til skolevægring
For mange børn skyldes skolevægring, at manglende trivsel har rødder i udfordringer relateret til deres fysiske, psykiske og ofte også faglige udvikling. Disse udfordringer er individuelle, men når de vedrører udvikling, hænger de ofte sammen med hjernens funktion og kan skabe ubalance i børnenes liv.
Med den rette støtte og hjælp til at håndtere udviklingsforsinkelser kan mange børn dog indhente dele af deres udvikling. Dette kan på sigt bane vejen for skoledage præget af langt bedre trivsel og læring.
Målrettet neurologisk støtte kan hjælpe børn med skolevægring
Skolevægring overblik
Skolevægring kan ofte være forbundet med underliggende udviklingsforstyrrelser, som kan vise sig gennem tydelige eller mere skjulte tegn. Nogle børn har allerede en diagnose, mens andre har haft udfordringer før skolestart, som ved skolestart resulterer i skolefravær.
Der er dog også mange børn med skjulte og uopdagede udviklingsforstyrrelser, som endnu ikke er blevet undersøgt og afdækket. Først når der foretages dybdegående neurologiske undersøgelser, får forældre et klart billede af de fysiske og mentale årsager, der ligger bag barnets neurologiske symptomer og eventuelle diagnoser.
Børn med helt unikke og individuelle behov
De fleste børn kan trives i et almindeligt eller specialtilrettelagt skoletilbud, som forsøger at tilgodese behovet for differentieret undervisning. Dog er der børn som alligevel mistrives i alvorlig grad. Især børn med alvorlige neururologiske udviklingsforsinkelser har brug for mere hjælp en skolen kan tilbyde, for at kunne udvikles inden for alle områder– både generelt, neurologisk og fagligt.
Behandling kombineret med hjælp til skolefravær
I Danmark er der undervisningspligt, men ikke skolepligt, hvilket betyder, at undervisning kan foregå hjemme. Mange forældre vælger at undervise deres barn derhjemme, samtidig med at de fokuserer på at støtte barnets samlede udvikling for at skabe en helhed i den hjælp, barnet modtager. Dette kræver fat der skabes afklaring om forhold der påvirker barnets udvikling, så der kan opstilles klare mål for indsatsen. Kun gennem en målrettet og velovervejet tilgang kan barnets behov bedst muligt tilgodeses.
Skolefravær og udviklingsforstyrrelser
Mens nogle børn trives og udvikler sig i takt med de tilpasninger skolen formår at tilbyde, er situationen en anden for andre børn. Mange af disse børn er i forsat mistrivsel og stagnation i forhold til deres udvikling. En udviklingproces som er kompleksfordi den er styret af hjernen. En overvejende del af disse børn lever med skoleværing i en eller anden grad. Det har konsekvenser for børnene og deres muligheder fremover.
En værdifuld indsats
Forældreindsatsen er uvurderlig, men kræver flere ressourcer end forældre til gennemsnitsbarnet typisk bruger. Det handler om at investere i barnets livskvalitet og fremtidige muligheder. Forældre og børn har unikke bånd, som skaber drivkraft og støtte, der hjælper barnet med at indhente udviklingsforsinkelser. Denne støtte kan være afgørende for, at barnet senere kan få en frisk start på skolelivet.
Årsager til skolevægring
Aflæsning af signaler og information
Det er vigtigt, at forældre er opmærksomme på deres barns reaktioner og lærer at aflæse både dets sprog og kropssprog. Derfor er det afgørende, at forældre får viden om hjernens udvikling, da det giver værdifuld indsigt og værktøjer til at støtte og hjælpe barnet.
Denne viden, kombineret med forældrenes unikke forbindelse til deres barn, kan gøre en stor forskel for, hvilken støtte barnet modtager – både i forhold til skolevægring og andre udfordringer. Viden om hjernens udvikling rummer svar, der kan være med til at bane vejen for barnets trivsel.
En plan og en løsning for barnet med skolevægring
- Som formår at imødekomme dit barn og dets hjernes unikke behov
- Med udgangspunkt i at hjernen både må støttes og beskyttes
- Støtte fra kostens variation af forskellige næringstoffer, samt beskyttes for at undgå mødet med industiens skadelige kemiske stoffer.
- Hvor metoder og teknikker formår at hjælpe hjernens fysiske og mentale udvikling på vej gennem brug af rutiner
Oliver med skolevægring
Oliver fik nye muligheder
Olivers historie illustrerer, hvordan hjemmetræning kan hjælpe et barn med høj fraværsprocent og betydelige udviklingsmæssige udfordringer. Det viser også, hvordan en målrettet indsats kan skabe positive forandringer.
Links og Ressourcer
1..Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. .Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, 2006
Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.
Jeanette Lundqvist, har et indgående kendskab til at hjælpe børn og familie med brug af prgrammer rettet mod at skabe neurologikse udvikling