Skolevægring

Hjælp til børn med skolevægring
Forstå neurologiske årsager til skolevægring

For mange børn skyldes skolevægring, at manglende trivsel har rødder i udfordringer relateret til deres fysiske, psykiske og ofte også faglige udvikling. Disse udfordringer er individuelle, men når de vedrører udvikling, hænger de ofte sammen med hjernens funktion og kan skabe ubalance i børnenes liv.

Med den rette støtte og hjælp til at håndtere udviklingsforsinkelser kan mange børn dog indhente dele af deres udvikling. Dette kan på sigt bane vejen for skoledage præget af langt bedre trivsel og læring.

Målrettet neurologisk støtte kan hjælpe børn med skolevægring

Børn,sanseforstyrrelser, ADHD
Close-Up Photography of Strawberries And Cherries
eye, kid, baby
person, human, child
Børn,sanseforstyrrelser, ADHD
Skolevægring overblik

Skolevægring kan ofte være forbundet med underliggende udviklingsforstyrrelser, som kan vise sig gennem tydelige eller mere skjulte tegn. Nogle børn har allerede en diagnose, mens andre har haft udfordringer før skolestart, som ved skolestart resulterer i skolefravær.

Der er dog også mange børn med skjulte og uopdagede udviklingsforstyrrelser, som endnu ikke er blevet undersøgt og afdækket. Først når der foretages dybdegående neurologiske undersøgelser, får forældre et klart billede af de fysiske og mentale årsager, der ligger bag barnets neurologiske symptomer og eventuelle diagnoser.

Børn med helt unikke og individuelle behov

De fleste børn kan trives i et almindeligt eller specialtilrettelagt skoletilbud, som forsøger at tilgodese behovet for differentieret undervisning. Dog er der børn som alligevel mistrives i alvorlig grad. Især børn med alvorlige neururologiske udviklingsforsinkelser har brug for mere hjælp en skolen kan tilbyde, for at kunne udvikles inden for alle områder– både generelt, neurologisk og fagligt.

Young children playing musical bells in a colorful classroom setting with a teacher.
Neurospire_hjælp til børn med autisme
Behandling kombineret med hjælp til skolefravær

I Danmark er der undervisningspligt, men ikke skolepligt, hvilket betyder, at undervisning kan foregå hjemme. Mange forældre vælger at undervise deres barn derhjemme, samtidig med at de fokuserer på at støtte barnets samlede udvikling for at skabe en helhed i den hjælp, barnet modtager. Dette kræver fat der skabes afklaring om forhold der påvirker barnets udvikling, så der kan opstilles klare mål for indsatsen. Kun gennem en målrettet og velovervejet tilgang kan barnets behov bedst muligt tilgodeses.

Skolefravær og udviklingsforstyrrelser

Mens nogle børn trives og udvikler sig i takt med de tilpasninger skolen formår at tilbyde, er situationen en anden for andre børn. Mange af disse børn er i forsat mistrivsel og stagnation i forhold til deres udvikling. En udviklingproces som er kompleksfordi den er styret af hjernen. En overvejende del af disse børn lever med skoleværing i en eller anden grad. Det har konsekvenser for børnene og deres muligheder fremover.

En værdifuld indsats

Forældreindsatsen er uvurderlig, men kræver flere ressourcer end forældre til gennemsnitsbarnet typisk bruger. Det handler om at investere i barnets livskvalitet og fremtidige muligheder. Forældre og børn har unikke bånd, som skaber drivkraft og støtte, der hjælper barnet med at indhente udviklingsforsinkelser. Denne støtte kan være afgørende for, at barnet senere kan få en frisk start på skolelivet.

Årsager til skolevægring

 Her er nogle af de typiske årsager til skolevægring, og hvordan de kan påvirke et barn:

Neurologiske udfordringer

  • Hjernen har brug for både støtte og beskyttelse
  • Hæmmet neurologsik udvikling har konsekvenser for fysiske og mentale evner.
  • Når hjernens kommuniktaion er begrænset, afsender den signaler i form af  symptomer.
girl-1431690_1280
kids, games, happiness
Aflæsning af signaler og information

Det er vigtigt, at forældre er opmærksomme på deres barns reaktioner og lærer at aflæse både dets sprog og kropssprog. Derfor er det afgørende, at forældre får viden om hjernens udvikling, da det giver værdifuld indsigt og værktøjer til at støtte og hjælpe barnet.

Denne viden, kombineret med forældrenes unikke forbindelse til deres barn, kan gøre en stor forskel for, hvilken støtte barnet modtager – både i forhold til skolevægring og andre udfordringer. Viden om hjernens udvikling rummer svar, der kan være med til at bane vejen for barnets trivsel.

Tegn og symptomer på skolevægring

For at forstå, hvilke behov for hjælp et barn med skolevægring har, kan det være relevant at evaluere både hjernens generelle og neurologiske udviklingsniveau. Denne dybdegående tilgang sigter mod at undersøge de bagvedliggende årsager til barnets tegn, symptomer og eventuelle diagnoser.

Formålet er at skabe en helhedsforståelse, der ikke kun fokuserer på psykiske eller fysiske udfordringer, men inddrager alle kerneområder af barnets udvikling. På den måde bliver det muligt at identificere og adressere de faktorer, der påvirker barnets trivsel og læring.

Afklaring om skolevægring og nye håb

Børn med skolevægring kan have stor gavn af omfattende og detaljerede neurologiske undersøgelser. Disse undersøgelser er særligt værdifulde, fordi de inkluderer alle aspekter af barnets udvikling: sansemæssige, motoriske, sproglige, emotionelle og psykiske forhold.

Den indsigt, som undersøgelserne giver, gør det muligt at forstå barnets unikke behov. Dette skaber ikke kun klarhed, men også håb for fremtiden ved at bane vejen for målrettet og effektiv støtte.

Father and Child's Hands Together
En plan og en løsning for barnet med skolevægring
  • Som formår at imødekomme dit barn og dets hjernes unikke behov
  • Med udgangspunkt i at hjernen både må støttes og beskyttes
  • Støtte fra kostens variation af forskellige næringstoffer, samt beskyttes for at undgå mødet med industiens skadelige kemiske stoffer.
  • Hvor metoder og teknikker formår at hjælpe hjernens fysiske og mentale udvikling på vej gennem brug af rutiner

Tid til at Dit barn er i centrum?

 

Et fokus på at dit barn få en optimal støtte iform at metoder og teknikker der nænsomt formår at sætte gang i barnets udvikling kombineret med omsorgsfuld nærvær fra forældre og hjælperer .

Hjemmetræning muliggør at du som forældre har stor inflydelse på hvilken hjælp og støtte dit barn får hver dag. Det tilgodeser at dit barn får en helt individuel støtte og hjælp., som bygger broer mod barnets fremtidige muligheder  uden for hjemmet. En løsning for børn, der har brug for mere støtte end den, de kan få gennem standard tilbud.

pexels-yankrukov-8430053

Oliver med skolevægring

Oliver fik nye muligheder

Olivers historie illustrerer, hvordan hjemmetræning kan hjælpe et barn med høj fraværsprocent og betydelige udviklingsmæssige udfordringer. Det viser også, hvordan en målrettet indsats kan skabe positive forandringer.

Links og Ressourcer

  • 1..Socialstyrelsen om hjemmetræning

  • 2. .Hjernebarnet

  • 3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, 2006

Vi genkender at du er ivrig for at se at dit barn kommer videre, derfor håber vi at du oplever du vil bliver mere velinformeret. Vi håber også at vi kan hjælpe dig med at du kan starte med at hjælpe dit barn i retning mod en bedre hverdag.

love, child, family
JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.

Jeanette Lundqvist, har et indgående kendskab til at hjælpe børn og familie med brug af prgrammer rettet mod at skabe neurologikse udvikling