Motoriske forsinkelser opstår som følge af fysiske ubalancer i hjernen og nervesystemet. Disse ubalancer kan skabe alvorlige begrænsninger for børn, fordi der er et tæt samspil mellem de forskellige udviklingsområder. Dette påvirker deres muligheder og livskvalitet betydeligt.
Forældre kan drage fordel af den viden, der findes om hjernen, da denne viden indeholder konkrete værktøjer, som gør det muligt at give deres barn den nødvendige hjælp.
Hjælp til børn med motoriske forsinkelser
Motoriske problemer og hjernens funktion
Neurologiske begrænsninger forsvinder sjældent uden en aktiv indsats. hvor hjernen gradvist forbedrer sin kommunikation, for at opnå de bedste resultater. Hos Neurospire bruger vi effekten af neuroplasticitet som er centralt for udviklingen, samt for at opnå et samarbejde mellem hjernen og kroppen. Særligt brugen af gentagelser kan genskabe funktionsmæssige balancer, der sikrer, at barnets evner udvikles.
Barnets mulighed for at udvikle sine færdigheder
Børn lever ofte med deres begrænsninger og har måske aldrig kendt til andet. Derfor er det afgørende, at indsatsen for at afhjælpe og begrænse omfanget af de begrænsninger, som barnet oplever, står mål med behovet. For motoriske begrænsninger handler det i høj grad om, at barnet får tilstrækkelig mulighed for at udvikle sine færdigheder. Det er derfor vigtigt at barnet har de rette redskaber for at indhente forsinkelser.
Jeg er Oscar
Oscar HJEMMETRÆNER
Oscars historie er et eksempel på en dreng, der kæmpede med motoriske forsinkelser helt fra start. For ham blev det skelsættende, at hans forældre traf et valg om at træne ham, så han fik en chance for at indhente neurologiske udviklingstrin på et afgørende tidligt tidspunkt.
Trods gentagne forsøg på at vække Oscars interesse, tog han kun små skridt hen imod at bevæge sin krop koordineret og opbygge funktionsevner. Uger blev til måneder, og han forblev passiv uden meget bevægelse af hoved, arme eller ben. I de første fem måneder formåede Oscar derfor hverken at begynde at krybe eller rulle rundt. Hans mor delte sin bekymring med sundhedsplejersken og sin mødregruppe, men heller ikke da familiens læge eller en børnelæge blev inddraget, skabte det nogen afklaring.
Det blev derfor mere og mere tydeligt for hans forældre, at Oscar udviklede sig langsomt og havde motoriske forsinkelser. Han kunne ikke sidde alene som et-årig, mens andre børn livligt var godt på vej med både at kravle og gå.
Ved toårsalderen var der endnu større tegn på motoriske forsinkelser, som var uafklarede. Da Oscar begyndte i vuggestue, blev forskellene mellem de andre børns leg og hans begrænsninger meget tydelige. Det var også på dette tidspunkt, at hans forældre var opsøgende for at få skabt afklaring, da de søgte rådgivning hos Neurospire.
Det blev ved brug af udviklingsprofilen tydeligt, at Oscars udfordringer var både motoriske og sensoriske, og at de samlede forsinkelser lå på et niveau på 28%. Derfor blev der gjort tiltag for at hjælpe Oscar med at indhente disse forsinkelser hjemmefra, muliggjort af og han stoppede helt i vuggestuen for at kunne arbejde med sit neurologiske heldagsprogram hjemme.
Den koordinerede plan blev udarbejdet i fællesskab med alle parter, der var involveret, for derved at styrke Oscars udvikling og trivsel. Tilpassede rutiner blev integreret i hans hverdag, og allerede efter få måneder viste de specifikke og individuelle metoder og teknikker stor effekt i forhold til Oscars udviklingsforsinkelser. Han reducerede gabet i udviklingen fra 28% til 14% det første år, hvilket havde stor betydning for hans evne til at fungere motorisk, syn og hørelse samt sproglige og kognitive udvikling.
I betragtning af at Oscar tidligt kom i gang med sine neurologiske programmer, var det også tydeligt, at han begyndte at udtrykke sig mere forsåelig og forstod bedre de opgaver, han fik. Dette påvirkede også hans leg. Selvom han stadig var bagud i forhold til de jævnaldrende børn, formåede han relativt hurtigt at opnå de færdigheder, som gjorde en forskel for, at han kunne danne legerelationer.