Når børn er udfordret med kroniske udfordringer sensorisk, motorisk og socialt, er de vanskeligheder der er ikke forsvundet af sig selv om nogle uger eller måneder. Ej heller forsvinder symptomerne af sig selv.
Det gør at disse børn har behov for en aktiv, vedholdende og helt stabil støtte.
At dit barn primært er hjemme i løbet af dagen, gør at der er trygge og stabile omgivelser.
At dit barn primært er hjemme i løbet af dagen, gør at dit barn befinder sig i et miljø, der skaber optimale betingelser for udvikling og trivsel i trygge og stabile omgivelser.
Dit barn, der hjemmetræner, får målrettet og individuel støtte i en periode for at opstart i skole eller institution skal kunne fungere
Hvorfor?
Børn, der hjemmetræner, har ofte fysiske og/eller mentale symptomer, som påvirker deres helbred, funktionsevne og trivsel.
Hjemmetræning giver dem en struktureret, målrettet støtte, der hjælper dem med at nå milepæle, som ellers ikke ville være en selvfølge.
Hvem?
Årsagen til at børn hjemmetræner, er at netop den struktur som hjemmetræning indeholder, gør at børn med en hjælp som metoden indeholde, når milepæle i deres udviking som ikke er en selvfølge
Hvordan?
Når det vælges at søge om støtte til Hjemmetræning gennem kommunen, beror en godkendelse på en vurdering af om barnet tilhører målgruppen.
Hvem kan hjemmetræne?
Børn, der hjemmetræner, står over for store udfordringer. Fysiske og/eller mentale symptomer reducerer barnets evne til at fungere og trives i sammenligning med jævnaldrende.
Når de kognitive funktioner er udfordrede, påvirker det ofte også barnets sociale og emotionelle færdigheder. Evnen til at tænke og løse problemer spiller en stor rolle i, hvordan barnet interagerer med andre og håndterer følelser.
Børn kan opleve nedsat funktion i sanser som syn, hørelse, følesans, smag og lugt. Nogle sanser kan være over- eller underfølsomme, hvilket skyldes neurologiske årsager. Med aktiv og vedholdende indsats kan hjernen trænes til at forbedre sansernes funktion.
Når sanserne er påvirkede, kan det også have en indflydelse på barnets motoriske færdigheder. For mange børn med neurologiske udfordringer hænger sansemæssige problemer tæt sammen med nedsat motorisk funktion.
Motoriske udfordringer
Børn kan have nedsat motorisk funktion, både grov- og finmotorisk, samt problemer med sprog. Hvis barnet har svært ved at lære at kravle, gå, knappe knapper, skrive eller tegne, skyldes det ofte neurologiske begrænsninger. Der er behov for en målrettet indsats for at forbedre kommunikationen i hjernen og nervesystemet.
Udover motoriske færdigheder kan børn med neurologiske udfordringer også opleve problemer med kognitive funktioner, såsom evnen til at tænke, planlægge og løse opgaver.
Kognitive udfordringer
Børn med kognitive udfordringer har svært ved at løse komplekse opgaver, der kræver tankevirksomhed. Når hjernens evne til at tænke er begrænset, bliver det udfordrende for barnet at løse problemer, forstå sammenhænge og tænke strategisk.
Når de kognitive funktioner er udfordrede, påvirker det ofte også barnets sociale og emotionelle færdigheder. Evnen til at tænke og løse problemer spiller en stor rolle i, hvordan barnet interagerer med andre og håndterer følelser.
Sociale og emotionelle udfordringer
Neurologiske problemer påvirker barnets evne til at fungere mentalt, hvilket også påvirker dets sociale og emotionelle udvikling. Hjernen og nervesystemet spiller en afgørende rolle for, hvordan børn udvikler sig mentalt, og jo mere støtte nervesystemet får, jo bedre bliver barnet i stand til at trives socialt og følelsesmæssigt.
Neurospires tilgang til hjemmetræning
Forberedelse til fremtiden
Neurospire tilbyder et omfattende hjemmetræningskoncept, der er tilpasset børn med særlige behov. Vi udvikler målrettede programmer, som omfatter veldokumenterede, internationale metoder, der kan integreres i barnets hverdag.
Heldagsprogrammer og individuel tilpasning
Programmerne er skræddersyet til hvert enkelt barn og omfatter aktiviteter og øvelser, der støtter barnets udvikling. Træningen tilpasses familiens dagligdag, og forældre varetager den primære træning med mulighed for ekstra støtte fra professionelle hjælpere.
Ressourcer og yderligere hjælp
Kontaktperson: Jeanette Lundqvist – For mere information om Neurospires hjemmetræning.
Foreningen Hjernebarnet: Læs mere om foreningens arbejde med børn med særlige behov.
• Gratis bog: Hjemmetræning af børn med hjerneskader – Fås hos Foreningen Hjernebarnet.
Håndbog om hjemmetræning (PDF): Social-, Bolig- og Ældreministeriet – Download her.
Ofte stillede spørgsmål
Hvem er hjemmetræning relevant for?
Hjemmetræning er relevant for børn med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, hvor der er behov for målrettet støtte i hverdagen.
Hvordan søger man støtte til hjemmetræning?
Forældre kan ansøge om støtte gennem kommunen efter §32 i Serviceloven. Kommunen vurderer ansøgningen på baggrund af barnets behov.
Hos Neurospire er kernepgaven det samarbejde med forældre der er om at hjælpe barnet.