Fra øjeblikket et barn kommer til verden, starter en uundgåelig rejse. Den nyfødte instinktivt bevæger sig mod moderen, søgende efter næring. Når vejen er fri, begynder barnet at krybe, drevet af medfødte reflekser. Dette første skridt er fundamentet for en livslang rejse, hvor barnet gradvist lærer at kravle, stå og gå. Men det er mere end det.
Fra klodset og klundet
Mange nybagte forældre undrer sig måske over, hvad der foregår, når deres barn ligger på maven og bevæger sine arme og ben. Begrebet krybning er måske ikke så velkendt for alle, selvom alle forstår idéen om at kunne kravle. Ikke desto mindre spiller både krybning og kravling en afgørende rolle i hjernens udvikling.
Hjernen kan stå i stampe, hvis den ikke har de nødvendige forudsætninger for at etablere effektiv kommunikation mellem de centrale områder, der er involveret i udviklingsprocessen. Overgangen fra krybning til at lære at kravle og derefter til at stå op og gå er afgørende for børns evner og funktion gennem livet. Disse færdigheder påvirker eksempelvis barnets evne til at forstå og lære at læse samt deres generelle præstationsniveau. Eventuelle udfordringer i disse områder kan skyldes manglende motorisk udvikling, men der er muligheder for at hjælpe barnet.
Krybning og kravling spiller også en rolle for barnets evne til at fastholde opmærksomhed og koncentration, samt for børn, der oplever sengevædning eller har svært ved at holde sig tørre om natten. At mestre disse færdigheder er en vigtig del af barnets udvikling og kan have indflydelse på deres evne til at forstå tyngdekraften og håndtere deres egen vægt senere hen.
Det er derfor afgørende, at forældre og pædagogisk personale er opmærksomme på betydningen af at støtte barnets motoriske udvikling. At lære at krybe og kravle udgør en systematisk tilgang til hjernens udvikling, idet det integrerer værdifulde reflekser, der fremmer hjernens kommunikationsevne på tværs af forskellige områder.
Effekt og resultat
Resultatet for om krybning og kravling har effekt, vil kunne ses udtrykt ved at børn tillærer sig ikke kun evnen for at bevæge sig korrekt, men også mange af de andre ting som de før ikke kunne men nu kan.
-til perfekt koordinering
Både små og store børn kan vise tegn på at være udviklingsmæssigt udfordrede og individuelt kæmpe med opgaver som lydsortering, udtrykke tanker, tegne, skrive, læse eller følge enkle instruktioner. Der er et bredt spektrum af over hundrede forskellige tegn, der kan indikere, at hjernen ikke udvikler sig på en alderssvarende måde.
For børn med forsinket udvikling kan programmer, der fokuserer på krybning og kravling, sammen med andre tiltag, være med til at stimulere hjernens udvikling og hjælpe dem med at indhente det forsømte. Det individuelle barns evne til at krybe og kravle varierer, og nogle børn kan koordinere disse bevægelsesmønstre på egen hånd, mens andre har brug for hjælp og vejledning.
Hjernen fungerer som det styrende kontrolcenter for bevægelse, og den har brug for støtte til at oparbejde nye færdigheder trin for trin. Dette kan omfatte kosttilskud og sensoriske programmer blandt mange andre tiltag, der sammen med motoriske øvelser bidrager til at styrke barnets grundlag i hjernen. Disse processer er ikke noget, der klares på en uge, da det kræver en kontinuerlig og vedholdende indsats. Hvor langt barnet når i denne proces er afgørende, og det kan sammenlignes med de mange meter, en otte måneder gammel baby tilbagelægger på gulvet hver dag, som en skridttæller ville afsløre.
Forældre fortæller
Det har gjort det så meget nemmere at planlægge vores dagligdag nu. Vi er så glade for at vi gjorde det her. Efter vi er startet her forstår vi hvorfor Tobias gjorde tingene som han gjorde og ofte var fraværende. Der er så meget der er ændret nu, for vi kan at det vi gør, virkelig gør en forskel, hvor vi har en dreng der stortrives.
Tobias på 7, ADHD
Tobias mor, Ballerup
Tak for et rigtig godt møde. Der var virkelig meget som vi direkte bruge. Alle forældre burde have den her viden. Det var meget jeg ikke vidste, om hvad Gustav kæmper med, og hvad vi kan hjælpe ham med.
Mor til Gustav på 10, Cerebral parese
Lacinia eget