Freja mødte forståelse

Diagnose: Cerebral parese

Jeg er Freja

Symptomer :

  • motorisk forsinket i svær grad
  • begrænset sprog
  • delvis høre-, føle- og synsnedsættelse
  • Usikker i sin sociale tilgang
A Little Girl and her Dad Painting a Cardboard House

Frejas oplevede at symptomer blev reduceret eller helt forsvandt

Det havde en undervurderet positiv effekt på Frejas udvikling også motorisk, at hun fik den rigtige støtte hjemmefra.

For at hjælpe Freja var det vitalt at måle fysike forhold, der påvirkede hendes udvikling og evner

Screening tungmetaller

Freja ikke testet

 

Forsinkelse i primære reflekser

  • 12

Neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/tactilt
  • Hørele
  • Bevægelse/mobilitet
  • kommunikation/sprog
  • finmotorisk/skrivning
  • emosinelt/socialt.

Påvirkede områder i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Cortex

child, sand, playing with sand
Frejas historie

Frejas historie handler om en pige med cerebral parese, som ikke blot havde nedsatte motoriske evner i venstre side af kroppen, men også nedsat syn og problemer med hørelsen. Derudover var hun sprogligt forsinket. Hendes forældre valgte derfor at hjemmetræne hende for at skabe en ramme, hvor der kunne være en højere grad af specifik og individuel tilgang til Frejas behov.

Tidlige vanskeligheder

Lægerne kunne tidligt informerer om at Frejas diagnogse Cerebral parese, men der kom alligevel til at gå lang tid hvor man kunne konstaterer at Frejas udvikling stod meget stille. Hun var god til at tage næring til sig, men derudover var det kun små fremskridt der kunne ses. Ikke bare motorisk, selv om det var mest tydeligt, men også generelt.

Motoriske udfordringer og sanser der gjorde det svært

Freja gennemgik en grundig undersøgelse, som målte hendes fysiske og kognitive udviklingsniveauer. Undersøgelsen vurderede ikke kun hendes motoriske evner, men også hendes sensoriske, sproglige og sociale udvikling. Målet var at identificere præcis, hvor hendes udfordringer lå, og hvordan man bedst kunne støtte hende i at indhente de tabte færdigheder. Undersøgelsen afslørede, at Freja havde en samlet funktionsnedsættelse på 21 %.

På dette tidspunkt havde Freja lav udholdenhed, nedsat mobilitet og et forsinket sprog, hvilket gjorde det svært for andre at forstå, hvad hun sagde. Hun havde også sensoriske udfordringer, såsom problemer med at koordinere sanseindtryk fra syn og hørelse.

Undersøgelse som gav afklaring og værktøjer

På baggrund af undersøgelsen blev der udviklet et individuelt tilpasset træningsprogram, der dækkede både hendes motoriske og sensoriske udfordringer. Programmet fokuserede på at styrke Frejas grundlæggende motoriske færdigheder ved at træne krybning og kravlen, som er afgørende trin i et barns motoriske udvikling. For at undgå skader brugte hun knæ- og armbeskyttere og trænede på gummimåtter, som gav hende en sikker overflade at øve sig på.

Photo of Holding Hands

Neurologisk afklaring

Udover motorisk træning blev der også lagt vægt på sensorisk stimulation. Frejas sensoriske vanskeligheder gjorde det svært for hende at føle, høre og se på niveau med andre børn på hendes alder, hvilket yderligere påvirkede hendes sprogudvikling. Derfor blev der indført aktiviteter, der var designet til at stimulere hendes sanser og forbedre hendes evne til at bearbejde disse indtryk. Det inkluderede øvelser for at stimulere og modne  Frejas følesans samt lydtræning for at forbedre hørelse, og gør den mere robust. Det var med denne struktur og de nye rutiner i hverdagen  at Frejas forældre så den positive forandring.

At få lært at krybe og kravle åbnede op for muligheder

I takt med at Fraja vænnede sig til sin nye hverdag, blev det også tydeligt, hvor effektiv en målrettet indsats var for hendes udvikling. Samtidig blev det klart, hvor komplekst forholdet omkring udvikling egentlig er, da det har rødder helt ned på celleplan i hjernen. Derudover blev det også tydeligt, at mange forskellige faktorer samlet set kan støtte et barns udvikling – eller modsat hæmme den.

kids, girls, writing

Nye og bedre dage

Det var derfor afgørende, at de specifikke detaljer i den hjælp, hun fik fra sine forældre og hjælpere, gjorde en forskel. Netop disse målrettede indsatser sikrede, at hendes udvikling kunne måles, og at hun formåede at indhente forsinkelser på flere områder. Motorisk lærte hun stødt og roligt hvad det vil sige krydskoordineret at krybe, kravle og begyndte så småt at gå. Samtidig rykkede hendes øvrige udvikling sig markant fremad, med et syn der kunne mere og en hørelse der var mere robust og som ikke  var nær så sensitiv længere. Forhold som tilsammen kom til at betyde at hun første år a sin træning indhentede 9 % udviklingsforsinkelse.

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent. Jeanette Lundqvist, hun har et indgående kendskab til børn som får hjælp til udvikling