Diagnose: Cerebral parese
Jeg er Freja
Symptomer :
- motorisk forsinket i svær grad
- begrænset sprog
- delvis høre-, føle- og synsnedsættelse
- Usikker i sin sociale tilgang
Frejas oplevede at symptomer blev reduceret eller helt forsvandt
Det havde en undervurderet positiv effekt på Frejas udvikling også motorisk, at hun fik den rigtige støtte hjemmefra.
Frejas historie
Frejas historie handler om en pige med cerebral parese, som ikke blot havde nedsatte motoriske evner i venstre side af kroppen, men også nedsat syn og problemer med hørelsen. Derudover var hun sprogligt forsinket. Hendes forældre valgte derfor at hjemmetræne hende for at skabe en ramme, hvor der kunne være en højere grad af specifik og individuel tilgang til Frejas behov.
Motoriske udfordringer og sanser der gjorde det svært
Freja gennemgik en grundig undersøgelse, som målte hendes fysiske og kognitive udviklingsniveauer. Undersøgelsen vurderede ikke kun hendes motoriske evner, men også hendes sensoriske, sproglige og sociale udvikling. Målet var at identificere præcis, hvor hendes udfordringer lå, og hvordan man bedst kunne støtte hende i at indhente de tabte færdigheder. Undersøgelsen afslørede, at Freja havde en samlet funktionsnedsættelse på 21 %.
På dette tidspunkt havde Freja lav udholdenhed, nedsat mobilitet og et forsinket sprog, hvilket gjorde det svært for andre at forstå, hvad hun sagde. Hun havde også sensoriske udfordringer, såsom problemer med at koordinere sanseindtryk fra syn og hørelse.
Undersøgelse som gav afklaring og værktøjer
På baggrund af undersøgelsen blev der udviklet et individuelt tilpasset træningsprogram, der dækkede både hendes motoriske og sensoriske udfordringer. Programmet fokuserede på at styrke Frejas grundlæggende motoriske færdigheder ved at træne krybning og kravlen, som er afgørende trin i et barns motoriske udvikling. For at undgå skader brugte hun knæ- og armbeskyttere og trænede på gummimåtter, som gav hende en sikker overflade at øve sig på.
Neurologisk afklaring
Udover motorisk træning blev der også lagt vægt på sensorisk stimulation. Frejas sensoriske vanskeligheder gjorde det svært for hende at føle, høre og se på niveau med andre børn på hendes alder, hvilket yderligere påvirkede hendes sprogudvikling. Derfor blev der indført aktiviteter, der var designet til at stimulere hendes sanser og forbedre hendes evne til at bearbejde disse indtryk. Det inkluderede øvelser for at stimulere og modne Frejas følesans samt lydtræning for at forbedre hørelse, og gør den mere robust. Det var med denne struktur og de nye rutiner i hverdagen at Frejas forældre så den positive forandring.
At få lært at krybe og kravle åbnede op for muligheder
I takt med at Fraja vænnede sig til sin nye hverdag, blev det også tydeligt, hvor effektiv en målrettet indsats var for hendes udvikling. Samtidig blev det klart, hvor komplekst forholdet omkring udvikling egentlig er, da det har rødder helt ned på celleplan i hjernen. Derudover blev det også tydeligt, at mange forskellige faktorer samlet set kan støtte et barns udvikling – eller modsat hæmme den.
Nye og bedre dage
Det var derfor afgørende, at de specifikke detaljer i den hjælp, hun fik fra sine forældre og hjælpere, gjorde en forskel. Netop disse målrettede indsatser sikrede, at hendes udvikling kunne måles, og at hun formåede at indhente forsinkelser på flere områder. Motorisk lærte hun stødt og roligt hvad det vil sige krydskoordineret at krybe, kravle og begyndte så småt at gå. Samtidig rykkede hendes øvrige udvikling sig markant fremad, med et syn der kunne mere og en hørelse der var mere robust og som ikke var nær så sensitiv længere. Forhold som tilsammen kom til at betyde at hun første år a sin træning indhentede 9 % udviklingsforsinkelse.
Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent. Jeanette Lundqvist, hun har et indgående kendskab til børn som får hjælp til udvikling