Jonas fik ro på dagen

Diagnose: ADHD

Jeg er Jonas

Symptomer :

  • Hyperaktiv og impulsiv
  • lugt og høre-nedsættelse/tydelig sensitiv
  • Usikker i sine føelsemæssige/sociale udtryk
  • Forskinket faglig udvikling
Sådan hjælper du dit barn med ADHD

Jonas fik indhentet udviklingsforsinkelser og ADHD symptomer forsvandt

Det havde en undervurderet positiv effekt på Jonas udvikling og ADHD at han fik mere massiv støtte hjemmefra

For at hjælpe Jonas var det vitalt at måle fysiske forhold, der påvirkede hans udviking og evner

Screening tungmetaller

Jonas testet  positiv

  • aluminium.

Forsinkelse i primære reflekser

  •  6

Neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/tactilt
  • Hørelse
  • finmotorisk/skrivning
  • emosinelt/socialt.

Forhold i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Cortex

Two Test Tubes

Jonas historie er et eksempel på en dreng, der var udfordret af neurologiske symptomer, og som følge heraf dårlig funktionsevne ude og hjemme. Den vedholdende mistrivsel hos deres søn fik hans forældre til at vælge at hjemmetræne ham, for at skabe bedring. De ønskede at skabe mulighed for, at han kunne indhente udviklingsforsinkelser og minske omfanget af udfordringer, som hæmmede i hverdagen som følge af hans ADHD.

Vanskeligheder ude og hjemme

Historie før hjemmetræning:

Jonas, havde på trods af mange tidlige indsatser stadig mange vanskeligheder, som påvirkede hans trivsel. Det påvirkede hans omgang med kammerater og voksne både ude og hjemme. Især hans sanseforstyrrelser og sociale samspil med andre gjorde hans dage svære, og fagligt rykkede han sig stort set ikke.

Jonas frustration og vred tog til

Jonas havde et særligt behov for hjælp til at håndtere de vredeudbrud, der opstod i hans hverdag. Han kunne for eksempel blive meget vred både derhjemme, i en butik med mange mennesker eller i skolens spisefrikvarter, når de andre børn fandt deres madpakker frem. Han havde også svært ved at aflæse andre børns grænser under leg. Samtidig viste Jonas dog også mange støttende og omsorgsfulde sider, hvor han tilbød trøst til børn, der havde brug for det, ud over det sædvanlige.

Neurologisk afklaring åbnede døre

Det gav Jonas' forældre større klarhed, da de lærte hans neurologiske profil at kende. De fik et overblik over de udviklingsmæssige ubalancer, som Jonas kæmpede med i sin hverdag.

Photo of Holding Hands

viden om:

  • hvilke områder i Jonas hjerne som havde særlige udfordringer
  • sensorisk
  •  motorisk
  • emosionelt/social

koblet til undersøgelse af hvor Jonas lå fagligt blev det tydligt i hvilket omfang han havde det svært.

Suppleret med analyser for tungmetal , som var positiv og afklaring om nervesystmmet forsinkelser i primære reflekser begyndte der at tegne sig et overblik som bidrog til at Jonas forældre fik et øget forståelse for, i hvilket omfang deres søn havde behov for hjælp.

Behov for en mere dybdegående hjælp

Den mere dybdegående tilgang til at finde årsagen til ADHD, kunne også forklarer hvorfor samarbejdet med skolens lærer, pædagoger og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og række af efterfølgende strategier og tiltag i handleplaner ikke kom til at forandre noget for Jonas.

Daglige rutiner kom til at gøre en forskel.

Jonas’ forældre opbyggede en ny struktur omkring hverdagen, hvor de kunne støtte Jonas i fællesskab. Tiden til gaming blev reduceret og erstattet med aktiviteter, der styrkede hans sanser og gav ham den nødvendige stimulation. For at hjælpe Jonas' hjerne blev kosten også ændret i en sundere retning, og han skulle først vænne sig til den nye kost. Derudover blev svømning og anden fysisk aktivitet prioriteret højt, og disse aktiviteter blev også knyttet til støtte for hans faglige udvikling.

En ny ramme

Den forandring der kom i Jonas og hans families hverdag var en klar bonus. Fra at se deres dreng som ofte sad før med sin spillekonsol, var denne nu erstattet af aktiviter der var langt mere befordrende for både krop og hjerne. Disse aktiviteter fokuserede på at støtte kroppens udskillelse af tungmetaller, men også skabe stabilitet i nervesystemmet for at integrere primære reflekser som der skulle bibringe stabilitet. Men frem for alt var det vigtigt at det kunne sses at Jonas var i trivsel og at der var tid til nærvær og leg med søskende og venner i takt med at de kom fra skole.

Forbedring:Fra 71% til 80% på et år

For Jonas og hans familie blev det en livsændrende oplevelse, da Jonas i løbet af et år formåede at indhente 9 % af sin udviklingsforsinkelse som var en effekt som fik meget stor betydning på mange områder.

Det var resultatet af en målrettet indsats for at hjælpe Jonas med at indhente sin udvikling, hvilket betød, at han blev mere robust og sikker på sig selv. Det var tydeligt for alle, da Jonas kunne vende tilbage til sin undervisning og genoptage sin plads i klassen med nogel bedre forudsætninger.

hands, child's hand, man's hand
JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent. Jeanette Lundqvist, hun har et indgående kendskab til børn som får hjælp til udvikling