Når symptombehandling ikke er nok – forstå dit barns hjerneudvikling
Neurospires Alt om børn artikler

Hej og velkommen til Neurospires Alt om børn-artikler. Jeg er rigtig glad for at du læser her. Besøg denne side når som helst for at få inspiration og en værdifuld indsigt i den verden der handler om børns helbred og udvikling. God læselyst!

-
Lær, hvorfor symptombehandling ikke er nok for børn med særlige behov
-
Få indblik i de banebrydende resultater fra fMRI-scanninger
-
Forstå, hvorfor det er afgørende at behandle de underliggende neurologiske årsager
Har du lagt mærke til, hvorfor vi igen og igen taler om børns hjerneudvikling? I mere end fem årtier har forskningen vist, at børn med særlige behov ofte har et langt større potentiale, end omgivelserne har kunnet indse. Dette skyldes opdagelsen af, at symptomer hos børn med fx autisme, ADHD, epilepsi, cerebral parese, Downs syndrom og andre diagnoser, alle har rod i hjernens funktion.
Mange forældre og fagpersoner har traditionelt fokuseret på symptombehandling – at arbejde med barnets tale, bevægelse eller adfærd – uden at se på, hvad der forårsager problemerne. Men hvis vi udelukkende forsøger at "fjerne symptomerne", uden at forstå og behandle deres neurologiske oprindelse, opnår vi sjældent varige forbedringer.
Forestil dig en person, der kommer ind på skadestuen og siger: "Jeg har trykken for brystet, smerter i venstre arm, vejrtrækningsproblemer og kvalme." En læge, der kun gav smertestillende og kvalmestillende medicin og sendte patienten hjem, ville ikke være en god læge. Den dygtige læge ville derimod søge at forstå symptomerne som helhed, identificere den underliggende årsag og stille en korrekt diagnose – fx et hjerteanfald – og derefter behandle selve årsagen.
På samme måde må vi forstå, at børn med særlige behov ofte har neurologiske udviklingsforstyrrelser. For nogle børn er skaderne tydelige og lette at diagnosticere. For andre – som børn med autisme eller ADD – har det i mange år været antaget, at deres problemer skyldtes dårlig opførsel. Først med moderne teknologi som fMRI (functional magnetic resonance imaging) er det blevet muligt at dokumentere, at der er tale om reelle neurologiske forskelle. fMRI-scanninger har fx vist, at børn med autisme har forstyrrelser i hjernens netværk, som begrænser forbindelsen mellem forskellige hjerneområder.
Alt for længe har man forsøgt at støtte disse børn med talepædagoger, fysioterapi og adfærdstræning – uden at adressere de underliggende årsager i hjernen. Og alt for ofte har forældre måttet erkende, at forbedringerne har været begrænsede.
Symptombehandling virker ikke: Det er ikke muligt at løse barnets problemer ved blot at behandle symptomerne. Når behandlingen i stedet retter sig mod de underliggende neurologiske årsager, ser vi ofte, at symptomerne reduceres – og i nogle tilfælde forsvinder helt. Det tydeliggør, hvor vigtigt det er at forstå problemet, hvis man virkelig ønsker at løse det.
Hvis vi virkelig vil hjælpe vores børn, må vi gå til roden af problemet – hjernen og dens funktion.
Socialstyrelsen fremhæver hjemmetræning i deres gennemgang af, hvilke andre muligheder forældre har for at få hjælp til børn med nedsat funktionsevne. Det skyldes, at hjemmetræning – sådan som det typisk beskrives på kommunernes hjemmesider – primært anvender tilgange og metoder, der fokuserer på at arbejde med de underliggende årsager til barnets vanskeligheder, som ofte har rod i hjernens funktion. Det er metoder, som både Norge og Danmark i en nordisk sammenhæng har valgt at støtte op om.
Alt i dette emne og mere til kommer vi ind på i Neurospires forældrekursus. Du er også meget velkommen til at deltage.
1. Marwa Mahmoud Saleh and Aya Ade/Autism:2019 A Neurodevelopmental Disorder and a Stratum for Comorbidities
Andre emner i bloggen er:

Kryb: Dag & nat

Når den grimme smag stopper, barnets udvikling
Brug for hjælp til dit barn?
