Vores føelsesmæssige hjerne
Neurospires Alt om børn artikler
Hej og velkommen til Neurospires artikler. Vi er rigtig glade for at du læser her. Besøg denne side når som helst for at få inspiration og en værdifuld indsigt i den verden der handler om børns helbred og udvikling. God læselyst!
- Opdag hvilken rolle det har at det netop ergennem elektriske signaler hjernen kommunikerer
- Lær om de industrielle produkter som vi kender til der hæmmer hjernes normale funktion
- Få indblik i hvordan træning af åndedrættet effektiv hjælper børn
- Lær om hvordan fedtrig kost kan få konskvenser for føelsesmæssig støtte
- Hør om de teknikker og metoder som formår at støtte børn føelsemæssigt.
Når forældre søger hjælp til deres børn, kan det være foruroligende at møde mennesker, der "tjekker ud", når samtalen bliver følelsesladet. Dette er desværre en situation, mange forældre oplever, når de går fra dør til dør for at finde den rette støtte.
Mennesker, der ofte omgås forældre i sådanne situationer, kan fejlagtigt tro, at de selv ikke bliver følelsesladede. Men følelser er en naturlig tilstand. At mange trods dette forsøger at undertrykke og kontrollere deres følelser i situationen kan skyldes at de søger at undgå, hvad de anser som et tegn på svaghed. For nogle kan det handle om en frygt for at miste kontrollen, idette kan skyldes at de føler sig pressede i situationen. Uanset bagrunden kan det forældre opleves som at der skabes et tomrum, som de med deres naturlige følelsesmæssige engagement, oplever som sårbar.
Denne kontrol over følelser påvirker også synet på, hvordan børn opfører sig, især børn med neurologiske udfordringer og ubalancer. Der er derfor mange børn, som bliver misforstået. Deres handlinger og intentioner kan være svære for andre at forstå, hvilket ofte resulterer i, at de bliver misforstået af både dem, der kender dem godt, dem, der knapt nok, -eller slet ikke kender dem.
For at mindske disse misforståelser er det vigtigt at forstå, hvad der sker i hjernen. Denne viden giver indsigt i, hvorfor børn reagerer, som de gør, eller ikke reagerer.
At forsøge at opdrage, kontrollere og ændre børn ved at fremhæve deres mangler og svagheder, og bede dem "tage sig sammen", er da heller ikke løsningen på mentale og fysiske udfordringer. Ligesom det ikke hjælper at søge at lære dem, at de ikke er gode nok, eller at deres fejl gør dem til dårlige børn. I stedet er det afgørende at opnå indsigt i de mange faktorer, der påvirker dem, som gør at børn handler og agerer som de gør i en situation. For der er visse faktorer som formår at gøre livet yderst udfordrende.
Når børn bliver følelsesladede, handler de ofte ud fra et behov for at beskytte sig selv mod følelsesmæssig skade og for at skabe forbedring. Vi er alle født med evnen til at føle, og denne evne skal respekteres og forstås.
Alt i det emne og mere til kommer vi ind på i Neurospires forældre kursus. Du er også meget velkommen til at deltage.
1. Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006
4. Granjean P, Landrigan PJNeurobehavioural effects of developmental toxicity Lancet 2006
Andre emner i bloggen er:
Kryb: Dag & nat
Når den grimme smag stopper, barnets udvikling
Brug for hjælp til dit barn?