Neurospires Blog

Neurospires Alt om børn artikler

logo 2 (hvid)

Reklamer – når hjernen møder gentagelser

pexels-kseniachernaya-4740522
  • I ord, lyd og billeder møder vi reklamer, der aktiverer vores sanser med fuld kraft. Så effektfuldt, at brugen af lignende teknikker i rutiner kan støtte udviklingen hos børn med autisme, ADHD og andre neurologiske udfordringer.
  • Lær, hvordan repetition og gentagelser kan hjælpe hjernens kommunikation og styrke dens organisation hos et barn.

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor børnerettet reklame kan skabe problemer i mange hjem? Ingen tvivl om, at reklamebranchen mestrer kunsten at fange selv de yngstes opmærksomhed. Ved hjælp af gentagelser – gennem genkendelige visuelle effekter og lyde – formår de at skabe stærke forbindelser i hjernen. Tech-giganter arbejder tæt sammen med reklamebranchen for at bruge neurovidenskab til at fremme deres mål: at få børn til at række ud efter sociale netværk og spil.

Gentagelser spiller en grundlæggende rolle i hjernens måde at lære og udvikle sig på. Det er gennem denne mekanisme, børn udvikler sig, og her findes også effektive værktøjer til at fremme udviklingen hos børn med neurodiversitet. Rutiner og gentagelser understøtter hjernens organisation ved at skabe faste mønstre, som børn let kan følge i deres hverdag.

For børn, der oplever motoriske forsinkelser, sanseforstyrrelser og mentale udfordringer, er gentagelse en nøglefaktor i deres læring. Gentagne lyde, billeder og ord, kombineret med korte og regelmæssige frekvenser, giver børn mange muligheder for at udfolde sig. Disse rutiner hjælper dem med at overvinde udfordringer, der udspringer af hjernens kommunikation, sanser, motorik eller emotionelle og sociale områder.

Ved at forstå og udnytte hjernens naturlige plasticitet gennem gentagelser kan forældre skabe et solidt fundament for deres barns læring og udvikling. Denne tilgang bygger på principper, der er rodfæstet i menneskets evolution. Når forældre støtter og guider deres børn gennem strukturerede rutiner, kan de hjælpe dem med at trives og udvikle sig – både fysisk, mentalt og socialt.

 

Referencer

  • 1. Socialstyrelsen om hjemmetræning

  • 2. Hjernebarnet

  • 3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006

  • 4. Granjean P, Landrigan PJNeurobehavioural effects of developmental toxicity Lancet 2006

Andre emner i bloggen er:

apple-1572648_1280

Når den grimme smag, stopper et barns udvikling

pexels-photo-11355217

Kviksølv i fisk & fiskeolie:hvor forsvinder det hen?

Brug for hjælp til dit barn?

logo 2 (hvid)