Neurospires Alt om børn artikler
TV-reklamer – og det de lærer os!
Alle kender effekten af reklamer, fordi de er så tydelige. Få her indblik i hvilken effekt det har for børn med autisme, ADHD og andre neurologiske vanskeligheder, at vi bruger nogle af teknikkerne som reklamer benytter sig af.
- Lær, hvordan repetition har betydning for børns muligheder motorisk, sensorisk og mentalt.
- Lær om effekten af gentagelser vil kunne benyttes til fordel for børn med særlige behov.
Har du nogensinde tænkt over, hvorfor dit barn kender McDonald's, selvom I aldrig har spist der? Ingen tvivl om at reklamebranchen kender kunsten som hvis formål drejer sig om at fange vores opmærksomhed. En tilgang som har til formål at sikre at forbrugeren gennem sanser får arbejdet information frem mod hjernen, så budskabet hænger fast i hukommelsen. Denne effekt understøttes gennem hele kampagner, som handler om at bruge repetition som virkemiddel. Denne gentagelse skaber stærke forbindelser i hjernen, og det er en mekanisme, vi kan bruge positivt til at hjælpe børn med særlige behov.
Børn med neurologiske vanskeligheder som autisme , ADHD og cerebral parese har ofte brug for ekstra støtte for at kunne lære og udvikle sig. Her spiller gentagelser en central rolle. Ved at inkludere repetition kan forældre styrke udviklingen af det netværk af kommunikation i hjernen, som er afgørende for, at et barn udvikler færdigheder. Små sekvenser sikrer, at dit barn ikke keder sig.
Gentagelse styrker og stabiliserer det netværk af kommunikation i hjernen og nervesystemet hos alle børn, både positivt og negativt. Det er også derfor, mange børn automatisk rækker ud efter deres iPad, hvor vi tænker, at det bliver svært at få den fra dem igen.
For børn, der oplever motoriske forsinkelser, sanseforstyrrelser, og mentale udfordringer er gentagelse en nøglefaktor i deres læring. Ved at inkluderer gentagne lyde, billeder og ord samt give det mange muligheder for at udfolde sig, kan forældre hjælpe barnet med at overvinde mange vidt forskellige udfordringer, hvilket er med til at styrke børn selvværd.
Ved at forstå og udnytte hjernens naturlige plasticitet gennem gentagelse kan forældre skabe et solidt fundament for deres barns læring og udvikling. Denne tilgang kan især være gavnlig for børn med særlige behov, da det giver dem de nødvendige værktøjer til at udvikle sig fysisk og mentalt. Med aktive tiltag kan vi som forældre give vores børn bedre forudsætninger for at trives og lære.
Referencer
Andre emner i bloggen er:
Når den grimme smag, stopper et barns udvikling
Kviksølv i fisk & fiskeolie:hvor forsvinder det hen?
Brug for hjælp til dit barn?