Idas rejse mod stabilitet og udvikling

Uden diagnose

- med neurologiske symptomer

Jeg er Ida

Mød Ida

Kort tid efter Idas fødsel bemærkede hendes forældre, Tina og Jonas, at hun adskilte sig fra andre børn. Hendes reaktioner var ofte forsinkede, og hendes bevægelser virkede umodne. Det viste sig i hendes måde at reagere på – hun havde svært ved at opfatte forandringer i omgivelserne og reagerede langsomt. De lagde også mærke til, at hun var meget blød i sin muskulatur.

Derudover havde Ida udfordringer med at koordinere sine bevægelser og virkede generelt hurtigt træt og uoplagt. Det prægede hendes leg og gjorde det svært for hende at deltage i aktiviteter på samme måde som jævnaldrende børn.

For at få en bedre forståelse af Idas udfordringer – og for at finde ud af, hvad der konkret kunne gøres for at hjælpe hende – valgte Tina og Jonas at kontakte Neurospire med ønsket om en grundig vurdering og faglig vejledning.

 

Girl Holding a Wooden Octopus

Idas udforinger før hjemmetræning

Før Ida begyndte i sine udviklingsprogrammer, havde hun mange svære dage. Det var især udfordrende, fordi hun – ligesom mange andre børn – tilbragte mange timer i en almindelig daginstitution, hvor hun havde svært ved at begå sig og trives blandt de mange børn. Hun var stadig usikker motorisk og oplevede derfor ofte nederlag. For hendes forældre var det tydeligt, at hun manglede tryghed og havde behov for en roligere og mere overskuelig ramme.

De så, hvordan Ida trak sig fra fællesskabet og søgte væk fra situationer med mange mennesker omkring sig. Hendes far så hende ofte sidde alene i legehusene på børnehavens legeplads – eller på sin plads i garderoben. Det stod klart, at Ida havde brug for mere hjælp, end hun fik. Hun havde brug for voksne, der kunne møde hende præcis dér, hvor hun var, og give hende den målrettede og individuelle hjælp, hun behøvede i sin hverdag.

Et vendepunkt i Idas udvikling

Efter at Ida hos Neurospire, var blevet grundigt undersøgt med fokus på hendes neurologiske udvikling, fik hendes forældre en langt større afklaring. I takt med at deres viden voksede over de følgende uger, følte de sig bedre rustet til aktivt og målrettet at hjælpe Ida i hverdagen. Det gav dem ikke bare en dybere forståelse af hendes udfordringer – men vigtigst af alt: det gav dem handlemuligheder. Med den nye indsigt kunne de skabe de rette betingelser for hendes udvikling hjemme., hvor hendes mor kunne hjælpe og havde tid med tabt arbejdsfortjeneste.

Gennem undersøgelsen blev både Idas udfordringer og hendes styrker tydeligere. Det dannede grundlag for at udarbejde et individuelt træningsprogram, som hendes mor og far fik sammensat i samarbejde med Jeanette. Da Ida har brug for tæt og kontinuerlig hjælp, går hun ikke i institution, men er hjemme, hvor hendes udviklingsprogram er en integreret del af dagen.

Programmet omfattede blandt andet:

  • Arbejde med sanseintegration, reflekser, koordination, balance og motorik

  • Tilpasning af kost og forbyggelse.

  • Fokus på at møde Ida positivt og anerkendende – med udgangspunkt i hendes egne ressourcer

Allerede få uger efter opstarten blev der observeret tydelige fremskridt – især i forhold til Idas sprog, som blev mere nuanceret og lettere at forstå.

Efter seks måneder blev programmet justeret og videreudviklet i takt med Idas fremskridt. Den løbende evaluering og tilpasning har haft stor betydning – både for Ida og for hendes forældre. De oplever nu, at de har konkrete redskaber og en dyb forståelse, som gør dem i stand til aktivt at hjælpe deres datter gennem hele dagen – og på den måde skabe varig forandring.

En vej mod trivsel og leg med andre børn

For Ida og hendes forældre blev det hurtigt tydeligt, at der skete en positiv udvikling. Ida blev gradvist stærkere motorisk, mere udholdende og fik større overskud, når hun var sammen med andre børn. Samtidig voksede hendes nysgerrighed og tro på egne evner, hvilket kom til udtryk i hendes lyst til at deltage aktivt i leg og fælles aktiviteter.

En vigtig forandring var også, at Ida blev bedre til at udtrykke sig og kommunikere sine behov. Det betød, at mange af de frustrationer og konflikter, der tidligere prægede hverdagen, begyndte at forsvinde. Der kom mere ro, glæde og samspil i familien – og både Ida og hendes forældre oplevede et nyt overskud i hverdagen.

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier

Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.