Forstå ADHD og ADD
ADHD og ADD er udviklingsforstyrrelser, der påvirker hjernens celler og derfor kommunikationen i dele af hjernen. Den ubalance betyder, at symptomerne varierer fra barn til barn, som gør at der både kan være, få eller mange symptomer, milde eller mere alvorlige.
Målrettet neurologisk støtte gavner alle børn med ADHD og ADD
ADHD og ADD overblik
Børn med ADHD og ADD oplever ofte udfordringer med fokus og impulsregulering. For børn med ADHD er hyperaktivitet (H) et karakteristisk træk, mens begge grupper ofte deler styrker som kreativ tænkning og en stærk intuition.
Disse udfordringer skyldes i bund og grund ubalancer i hjernens kommunikation, som involverer nogle af dens milliarder af celler. Dette kan have konsekvenser, der påvirker børnenes udvikling og begrænser deres muligheder.
Årsagerne til ADHD og ADD
Symptomer og tegn på ADHD og ADD: Vær opmærksom på signalerne
Symptomer hos et barn er tegn, er signaler fra hjernen, som den afsender når den oplever udfordringer. Udfordringer som bringer hjernen ude af kontrol. Børn med ADHD og ADD oplever derfor at der er situationer som bliver svære at tackle fysisk eller mentalt, hvor hjernen reagere.
Da det er elektriske ubalancer i hjernens fintfølende kommunikations system, som skaber disse signaler, har det varierende konsekvenser for hvordan de kommer til udtryk og hvilken betydning de får for det enkelte barn.
En plan og en løsning for barnet med ADHD
- Som formår at imødekomme dit barn og dets hjernes unikke behov
- Med udgangspunkt i at hjernen både må støttes og beskyttes
- Støtte fra kostens variation af forskellige næringstoffer, samt beskyttes for at undgå mødet med industiens skadelige kemiske stoffer.
- Hvor metoder og teknikker formår at hjælpe hjernens fysiske og mentale udvikling på vej gennem brug af rutiner
Forældrestøtte i hverdagen
Forældre støttet indsatser er målrettet børn som har milde grader af vanskeligheder og særlige behov, til børn som har behov for 100 % voksen opmærsomhed for at komme igennem dagen. Vigtigst er det at den støtte børn får er tilpasset så den tilgodeser de helt individuelle behov det enkelte barn har.
Jonas fik ro på dagen
Jonas historie er et eksempel på en dreng, der blev diagnosticeret med ADHD, fordi der var neurologiske symptomer. Symptomer der førte til mistrivsel både hjemme og i skolen Hans forældre valgte at hjemmetræne ham for at skabe mulighed for, at han kunne indhente de udviklingsforsinkelser i hjernens funktion, som gav ham udfordringer.
Links og referencer
1..Socialstyrelsen om hjemmetræning
2. .Hjernebarnet
3. Granjean P, Landrigan PJ;Developpmental neurotoxicity of industrial chemicals, Lancet 2006
4. Granjean P, Landrigan PJNeurobehavioural effects of developmental toxicity Lancet 2006