Neurospires Blog

Fra dysleksi: til bogorm

Neurospires Alt om børn artikler

logo 2 (hvid)
pexels-julia-m-cameron-4143794

Opdag hvad der er de engentlige trædesten som børn må forcerer for at opleve at det bliver en fornøjelse at gribe en bog på hylden.

  • Lær hvordan det at lære barnet at tale adskiller sig markant fra at lære det at læse.
  • Læs hvordan du kan indrette dit hjem så du skaber en god ramme for at lære at læse.
  • Opdag hvorfor læsning har alt at gøre med at indehente neurologike udviklingstrin sansorisk og motorisk.

At lære at læse adskiller sig markant fra at lære et mundtligt sprog. Hvert tilfælde af ordblindhed er derfor også unikt, hvilket betyder, at ingen børn oplever det på samme måde. Dette skyldes, at børn er forskellige, og dysleksi påvirker deres evne til at lære og forstå sprog på forskellige måder. Faktorer som læringsevne, syn og genkendelse spiller alle en rolle i denne proces.
Hvor det at tale er noget, vi instinktivt og naturligt lærer – mange samfund er stadig baseret alene på mundtlig kommunikation – så er læsning noget andet. Du behøver ikke at undervise en baby i at tale; du udsætter blot babyen for talesprog, og den vil naturligt lære det. Vejen frem mod læsning er derimod anderledes. Det er en færdighed, der skal læres, forudsat at barnet har lært sig andre færdigheder inden.
Denne læringsproces afhænger således af de individuelle forudsætninger i de forskellige områder af hjernen. Jo bedre kommunikationen fungerer i hjernen, desto bedre bliver læse- og skrivefærdighederne. Det er derfor vigtigt at få øje på disse kommunikationsvanskeligheder i hjernen tidligt.
Ingen af os er ens, og vi må alle kæmpe med forskellige færdighedsområder. I forhold til at få læsning på plads, gør en tidlig indsats en forskel. Hjernen er yderst fleksibel og kan tilpasse sig, især hvis barnet får den rette støtte og vejledning. Der er således mange muligheder for, at en aktiv indsats baner vejen for, at et barn overvinder sine udfordringer med læsning.
Under læreprocessen anvender børn forskellige strategier til at lære lyde, bogstaver og ord, hvilket kræver stor opmærksomhed. Men det vil være for begrænset alene at fokusere på disse områder, når store dele af sanseområdet og de motoriske områder også er involveret. Det er her, det ofte kommer som en overraskelse for mange, hvor meget arbejde der ligger bag, at børn får lært at læse.
Mange overser også, hvilken rolle rammerne har for, at børn formår at lære at læse. Om der er ro og ingen støj, og om der er godt lys – alt dette har indflydelse på læsekvaliteten. Ved disse faktorer, som involverer brugen af sanser og motorik, er det også vigtigt ikke at overse hvor stor gensidig påvirkning de enkelte funktionsområder har på hinanden.
Mange børn har i høj grad brug for hjælp til at opbygge de helt grundlæggende færdigheder, fordi der er udviklingstrin, der ikke er på plads, og de har behov for støtte til at gå tilbage for at indhente disse.

apple-1572648_1280

Når den grimme smag, stopper et barns udvikling

pexels-photo-11355217

Kviksølv i fisk & fiskeolie:hvor forsvinder det hen?

Brug for hjælp til dit barn?

logo 2 (hvid)