Neurospires Blog

Fra dysleksi til BOGORM

Neurospires Alt om børn artikler

logo 2 (hvid)
pexels-julia-m-cameron-4143794

🔹 Lær, hvilken forudgående træning der danner grundlag for læsefærdigheder.
🔹 Læs om de udfordringer, børn med dysleksi kæmper med.
🔹 Få indsigt i, hvad der baner vejen for at hjælpe hjernen – og dermed barnet – frem mod at blive en god læser.

At lære at læse er en kompleks proces

At lære at læse er fundamentalt anderledes end at lære at tale. Talesprog udvikles naturligt gennem eksponering, mens læsning kræver målrettet træning. Derfor oplever børn med ordblindhed (dysleksi) udfordringer på forskellige måder – ikke to tilfælde er ens.

Læringsevne, syn og genkendelse spiller en afgørende rolle i, hvordan et barn tilegner sig læsefærdigheder. Nogle børn ser bogstaver dobbelt, spejlvendt eller uklart, mens andre har svært ved at koble bogstavernes udseende med deres lyde. For nogle børn opstår flere af disse udfordringer samtidigt, hvilket gør læseprocessen endnu mere kompleks.

Hjernen og læseprocessen

Når et barn starter i skole, forventes det at være skoleparat – hvilket ofte indebærer en antagelse om, at det også er parat til at lære at læse. Skolen strukturerer undervisningen med skemalagt læsning fra de første skoleår, men hjernens udvikling er en individuel proces.

Hvis denne individuelle udvikling overses, kan det få store konsekvenser for de børn, der ikke formår at imødekomme skolens krav. For dem handler det ikke kun om at træne bogstaver og ord – det handler om at støtte hjernens overordnede udvikling. Læsning kræver mere end  det der handler om at kognitive funktioner arbejder sammen, herunder synsforståelse, hukommelse og lyd-bogstavkobling. Bemærk at hvis et barn har forsinkelser i nogle af de motoriske områder, kan læsning føles nærmest umuligt.

Hjemmetræning som støtte

Forældre spiller en central rolle i deres barns udvikling – både som støtte og som motivation. Ofte har forældre en stærk drivkraft for at hjælpe deres barn, og hjemmetræning kan være en værdifuld støtte til at fremme og indhente  forsinkelser i den neurologiske udvikling.

Når træningen foregår i hjemmet, skabes der en ramme, hvor forældre kan hjælpe barnet med at overvinde læsevanskeligheder og andre forsinkelser i et trygt miljø. En struktureret tilgang med faste rutiner og klare mål gør en stor forskel – ikke kun for selve læseprocessen, men også for barnets selvtillid og udvikling på andre områder. Læsning er nemlig et kerneområde, der åbner døre til læring og livsmuligheder.

Vil du vide mere?

På vores forældrekursus dykker vi ned i strategier og metoder, der kan fremme dit barns læseudvikling.

apple-1572648_1280

Når den grimme smag, stopper et barns udvikling

pexels-photo-11355217

Kviksølv i fisk & fiskeolie:hvor forsvinder det hen?

Brug for hjælp til dit barn?

logo 2 (hvid)