Ikke En Samling af Symptomer
Vi ser ikke børn som en samling af symptomer. Derfor anvender vi ikke tjeklister, hvor man krydser af for at identificere, hvor de eventuelt afviger fra andre børn. En sådan metode er efter vores vurdering ikke brugbar, når det handler om at forstå og støtte børns udvikling.
I stedet fokuserer vi på en dyb forståelse af de kerneområder, der er centrale for børns udvikling. Ved at vurdere detaljer i disse områder ud fra et evolutionært og neurologisk perspektiv kan vi skabe en mere præcis og positiv tilgang. Denne metode gør det muligt at identificere og anerkende de styrker, barnet allerede har. Dette fokus på styrker er essentielt for at kunne støtte de områder, hvor der er behov for hjælp.

Identifikation af Ubalancer
Med udgangspunkt i de centrale kerneområder for et barns udvikling vurderer vi hvert enkelt område for at få en klar forståelse af, hvad barnet allerede mestrer. For at identificere dette er det vigtigt at evaluere de enkelte elementer på hvert niveau inden for kerneområderne.
Samtidig undersøger vi, hvordan de forskellige niveauer hænger sammen og påvirker hinanden på tværs af udviklingsområder. Vi anerkender den kontinuerlige indflydelse, som altid finder sted mellem de forskellige funktionsområder.
Denne helhedsorienterede tilgang sikrer, at vi ikke overser væsentlige forhold, og giver os mulighed for at skabe et klart overblik over barnets styrker og de områder, der har behov for støtte.
Kerneområderne i Fokus
Når vi undersøger børn med neurologiske symptomer og eventuelle diagnoser, ser vi på følgende kerneområder:
- Syn/læsning
- Hørelse/forståelse
- Følesans/taktilitet
- Bevægelse/mobilitet
- Kommunikation/sprog
- Finmotorik/skrift
- Emotionel/social udvikling
Disse områder har en stærk indflydelse på hinanden. Vores tilgang tager højde for kompleksiteten og sammenhængene mellem disse områder, hvilket er afgørende for at forstå de ubalancer, der kan ligge bag barnets neurologiske udfordringer.
Når Afklaring Skaber Følelser
Det er helt naturligt som forældre at føle tristhed eller blive følelsesmæssigt berørt, når en undersøgelse afslører nye oplysninger om ens barn. Formålet med undersøgelsen er dog først og fremmest at skabe klarhed.
Ved at få et overblik over de evner, barnet allerede har opnået, kan I som forældre rette fokus mod at støtte og udvikle de områder, der stadig har brug for forbedring. Denne tilgang giver en konstruktiv vej fremad – både for barnet og for jer som familie.

Måling af Udvikling
På hvert udviklingsniveau vil vi i samarbejde med dig registrere, hvor dygtigt dit barn er inden for hvert område – motorisk, sensorisk og emotionelt/socialt – samt de tilknyttede hjernefunktioner. Dette gør vi ved at notere både din og vores vurdering af barnets aktuelle funktion i et særligt matrixskema, der er designet til formålet.
Når alle områder er evalueret på hvert niveau, får du et omfattende overblik over dit barns neurologiske status inden for disse kerneområder. Dette giver dig værdifuld indsigt i, hvilke områder der har behov for ekstra opmærksomhed og støtte. På den måde kan vi sammen prioritere, hvilke udviklingsområder der skal fokuseres på først, for bedst muligt at fremme barnets udvikling.
Kontakt og Tilmelding:
Jeanette Lundqvist har som en del af vores team, dedikeret mere end 30 år til at studere og arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af børn og familier – inklusive sin egen datter med neuroudviklingsvanskeligheder – til at indhente forsinket udvikling gennem hjemmetræning, som muliggjorde vellykket overgang til skolelivet.
Med både forælderens og fagpersonens unikke perspektiv deler Jeanette en tilgang, der har bevist sin evne til at fremskynde forsinket udvikling hos børn. Hun tror på, at hjernen kan styrkes og støttes – med den rette indsats og tilgang.

