Nye muligheder gennem hjemmetræning

Skolevægring

Jeg er Oliver

Diagnose og udfordringer ved skolestart

Oliver begyndte i en specialklasse på sin lokale skole med håbet om, at hans tidligere relationer fra børnehaven kunne støtte hans trivsel. Men hurtigt blev det tydeligt, at han stod over for store udfordringer:

  • Han havde svært ved at skabe positiv social kontakt med andre børn.
  • Hans modenhedsniveau matchede ikke den ramme der var sat for den pædagogiske praksis sat for undervisning
  • Hans fravær steg markant på grund af mistrivsel og en ustabil hverdag.

Trods skolens samarbejde med PPR og udviklingen af strategier blev hans behov ikke dækket, og hans situation forværredes stærkt dag for dag.

 

pexels-yankrukov-8430053

Beslutningen om hjemmetræning

Efter flere mislykkede forsøg på andre løsninger valgte Olivers forældre at tage sagen i egen hånd og begyndte at hjemmetræne ham. De fokuserede målrettet på at hjælpe Oliver med at indhente manglende udviklingstrin.

Den neurologisk undersøgelse afslørede specielt forsinkelser i forhold til hans modenhed af primære reflekser samt større udviklingsmæssige forsinkelser i forhold til sanser og motoriske forhold,, der tydeligt afveg fra gennemsnittet af børn. Laboratorietest  påviste tilstedeværelsen af tungmetaller, som indikation på at Olivers krop var belastet af toksiner og giftstoffer.

Denne og andre dybdegående undersøgelser i forhold til sanser og motorik, gav hans forældre større indsigt i de udfordringer, der lå bag Olivers fysiske og mentale behov for støtte. Det blev samtidig klart, hvor vigtigt det var at målrette hjælpen præcist mod Olivers individuelle behov, fremfor at følge en generel tilgang som hidtil  formet for en hel klasse.

Daglige rutiner og målrettet træning

Hjemmetræningen overordnede ramme blev fastsat,  i et samarbejde mellem Olivers sagsbehandler, Olivers forældre som det er beskrevet under Socialstyrelsens vejledning om hjemmetræning af børn efter endt godkendelse i Olives kommune. Hans dag blev hjemme opbygget med faste rutiner, der gav Oliver stabilitet og tryghed. Hans mor tog orlov fra arbejdet, og en hjælper blev ansat til at støtte træningsprogrammet. Hans dage blev fyldt med aktiviteter, der understøttede hans neurologiskeudvikling, herunder:

  • Kostændringer for at støtte hans neurologiske sundhed.
  • Motorisk træning, kombineret med refleksintegration -og sanseintegration
  • Fremme af  sociale og faglige færdigheder.

I løbet af tre år med hjemmetræning reducerede Oliver sin udviklingsmæssige forsinkelse markant. Han fik mere energi og selvtillid, hvilket forbedrede både hans trivsel og hans evne til at lære og udvikle sig.

En tydelig forbedring i trivsel og udvikling

I løbet af de år, hvor Oliver blev hjemmetrænet, skete der meget. Hans forældre havde naturligvis håbet, at han i den periode ville indhente alle forsinkelser, men det, at han formåede at reducere sin udviklingsmæssige forsinkelse markant  som var et  stort skridt i den rigtige retning.

Kombinationen af kostændringer, rutiner med stimulationssekvenser og daglig træning gav ham et betydeligt udviklingsmæssigt løft. Disse tiltag drænede ham ikke for energi, da de tog udgangspunkt i hans præcise udgangspunkt og forudsætninger. Tværtimod viste denne  tilgang, at den kunne formå at generere både energi og overskud hos Oliver. Dette kunne tydeligt aflæses i hans adfærd, hans udviklings- og indlæringsproces samt i hans generelle trivsel i perioden, og efterfølgende i forhold til Olivers muligheder for deltagelse i aktiviteter i fritid og skole efterfølgende.

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier

Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.

A Woman and Girl Playing Together

Signe fik ikke bare lært at læse, -men fik også sprog

Photo Of Toddler Wearing Knitted Sweater

Oscar begyndte at bevæge sig rundt

Photo Of Man And Child Reading Book During Daytime

Signe fik ikke bare lært at læse, -men fik også sprog

Neurospire_hjælp til børn med autisme

Signe fik ikke bare lært at læse, -men fik også sprog

Girl Writing on the Paper Photograph

Signe fik ikke bare lært at læse, -men fik også sprog

Sådan hjælper du dit barn med ADHD

Der kom ro på dagen