Oliver fik nye muligheder

Skolevægring

Jeg er Oliver

Udfordringer :

  • Manglende kontakt med klassekammerater
  • Høj rate af konfliksituationer
  • Høj usikkerhed
  • Høj fraværs procent
pexels-yankrukov-8430053

Oliver fik indhentet udvikling

Det havde en undervurderet positiv effekt på Olivers udvikling og dermed skolevægring at han fik den rigtige støtte hjemmefra

Fysiske udfordringer relateret til hjernen

Screening tungmetaller

Testet  positiv

  • bly
  • aluminium.

Forsinkelse i primære reflekser

  • Forsinkelse, forstyrrelse  og manglende integrering i  ud af de 15 undersøgte  primitive reflekser

Evaluering neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/tactilt
  • Hørelse
  • Bevægelse/mobilitet
  • kommunikation/sprog
  • finmotorisk/skrivning
  • emosinelt/socialt.

Påvirkede områder i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Cortex

Two Test Tubes

Olivers historie illustrerer, hvordan hjemmetræning kan hjælpe et barn med høj fraværsprocent og betydelige udviklingsmæssige udfordringer. Det viser også, hvordan en aktiv og målrettet indsats kan skabe positive forandringer i et barns trivsel og udvikling.

Udfordringer i Olivers Skolestart

Historie før hjemmetræning:

Oliver startede i en specialklasse på sin lokale skole, hvor forældre og skole håb var at velkendte børn fra børnehaven ville støtte hans trivsel. Alligevel stod det tidligt på skoleåret klart at han mødte store udfordringer:

  • Specielt problemer med at skabe positiv social kontakt til andre børn
  • Manglede forudsætninger for udbytte af undervisning
  • Havde en høj fraværsprocent og en ustabil hverdag
  • Skolens dialogmøder og strategier i hverdagen fik ingen effekt

Skolen havde høje forventninger

Skolen forventede, at Olivers behov for støtte og trivsel kunne dækkes gennem deres værktøjer og strategier, udviklet i samarbejde mellem PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), lærere og pædagoger. Det viste sig dog ikke at være tilfældet. Hans udviklingsmæssige forsinkelse blev ikke adresseret tilstrækkeligt, hvilket førte til en gradvis forværring for både Oliver og dem omkring ham. Som konsekvens steg hans fravær til nye højder.

Skift til hjemmetræning

Som følge af Olivers fortsatte mistrivsel besluttede hans forældre at tage sagen i egen hånd og hjemmetræne ham. De valgte at målrette indsatsen mod at hjælpe Oliver med at indhente de udviklingstrin, han manglede i forhold til jævnaldrende børn.

Photo of Holding Hands

Neurologisk afklaring

For at få et overblik over Olivers situation blev der foretaget en grundig afdækning af hans neurologiske udfordringer. Blandt andet blev Oliver testet for tilstedeværelsen af tungmetaller, og der blev udarbejdet en detaljeret oversigt over hans neurologiske profil. Hans niveau blev også vurderet i forhold til forsinkelser i primære reflekser. Denne indsats gav Olivers forældre afgørende oplysninger, som gav dem indsigt i, hvilke behov for hjælp deres søn havde. Olivers udviklingsforsinkelse blev vurderet til 41 %.

Med en forsinkelse på 41 % var der en betydelig forskel mellem skolens ressourcer og Olivers reelle behov, som ikke blev tilstrækkeligt dækket. Dette påvirkede hans mulighed for at indhente udvikling og skabe den nødvendige trivsel i skoledagen.

Daglige rutiner gjorde en forskel

Hjemmetræningen gav hurtigt ro og stabilitet i Olivers dagligdag. Med en klar plan for aktiviteter og pauser fik han en tryg struktur. Olivers mor fik orlov, og en hjælper blev ansat til at støtte træningen. Dagene var nu fyldt med sjov, leg og udviklingsstøttende aktiviteter. Familien bemærkede hurtigt Olivers øgede selvtillid, både hjemme og ude blandt jævnaldrende.

Indhentede 20 % udviklingsforsinkelse

I løbet af de tre år, hvor Oliver blev hjemmetrænet, skete der meget. Hans forældre havde naturligvis håbet, at han i den periode ville indhente alle forsinkelser, men det, at han formåede at reducere sin udviklingsmæssige forsinkelse med 20 %, var et stort skridt i den rigtige retning.

Kombinationen af kostændringer, rutiner med stimulationssekvenser og daglig træning gav ham et betydeligt udviklingsmæssigt løft. Disse tiltag drænede ham ikke for energi, da de var specifikt målrettet hans unikke behov. Tværtimod viste tilgangen, at den kunne generere både energi og overskud hos Oliver. Dette kunne tydeligt aflæses i hans adfærd, hans udviklings- og indlæringsproces samt i hans generelle trivsel i perioden.

En tydelig udvikling

Hjemmetræningen gav ikke kun resultater i forhold til hans udviklingsmæssige fremskridt. Oliver formåede også at opbygge venskaber, deltage i fritidsaktiviteter som spejder og udvikle en stærk interesse for skolefagene. Dette markerede en stor forandring i hans trivsel og sociale liv.

Photo of Boy Wall Climbing
JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har som en del af vores team, dedikeret mere end 30 år til at studere og arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af børn og familier – inklusive sin egen datter med neuroudviklingsvanskeligheder – til at indhente forsinket udvikling gennem hjemmetræning, som muliggjorde vellykket overgang til skolelivet.

Med både forælderens og fagpersonens unikke perspektiv deler Jeanette en tilgang, der har bevist sin evne til at fremskynde udviklingsprocesser hos børn. Hun er enig med den voksende gruppe af fagfolk, som arbejder ud fra tilgangen at hjernen kan styrkes og støttes – og at det gør en forskel at bruge den viden.