Forsinket udvikling

NEUROSPIRES VIDENSCENTER

Forsinket udvikling opstår som følge af fysiske ubalancer i hjernen og nervesystemet og påvirker dermed børns livskvalitet og muligheder. Følgerne af disse neurologiske forhold påvirker børns evner individuelt i et eller flere af områderne: motorisk, sprogligt, sansemæssigt, socialt og emotionelt.

Derfor er det vigtigt at forstå, at viden om hjernen indeholder de værktøjer, som forældre kan bruge derhjemme for at skabe forbedringer for deres børn.

Hjælp til børn med forsinket udvikling

Børn med forsinket udvikling står over for en række forskellige og individuelle udfordringer. Disse udfordringer har med rod i hjernens og nervesystemets funktion, konsekvenser for motoriske, sproglige, sansemæssige, sociale, emotionelle,faglige evner og samt helbredmæssige tilstand.

Desværre mangler mange forældre den nødvendige information om, at deres barns udfordringer ofte er relateret til nervesystemets funktion. At have adgang til denne viden kan give forældre værktøjer, der kan forbedre deres børns livskvalitet betydeligt. Ved at fokusere på de neurologiske årsager kan vi tage en mere direkte tilgang til at afhjælpe problemerne og opnå en mere nuanceret forståelse af barnets behov.

Forældre får ofte at vide, at deres barns udfordringer "ikke er så alvorlige" eller at "de vil indhente det med tiden." Mens nogle børn med milde neurologiske symptomer klarer sig fint i daginstitutioner eller skoler, har andre børn med mere alvorlige symptomer og diagnoser brug for særlig opmærksomhed. Hvis disse udfordringer ikke opdages og håndteres tidligt, kan de have alvorlige konsekvenser for barnets langsigtede muligheder.

Børn med neurologiske symptomer lever ofte med dem uden at forstå, at deres oplevelse ikke er "normale" De er måske ikke i stand til at udtrykke, at de har problemer med sanserne, er hæmmet i legen, eller på anden måde er begrænset. Det er deres virkelighed, og for de fleste kender de ikke til andet. Derfor er det afgørende at få dannet et komplet overblik over barnets funktionsområder, som ofte påvirker hinanden gensidigt.

Neurologiske profiler kan synliggøre balancen mellem hjernen og de enkelte funktionsområder, både fysisk og mentalt. Dette giver forældre indsigt i, hvordan barnet oplever verden, og hvordan man bedst kan støtte og hjælpe. Ved at inddrage viden om teknikker og metoder, der fremmer hjernens kommunikation, kan vi hjælpe børn med forsinket udvikling til at forbedre deres funktionsevne.

En holistisk tilgang, der bygger på dyb viden om hjernen og nervesystemet, kan afdække vigtige forhold vedrørende barnets forskellige funktionsområder. Det kræver indsigt og forståelse for, hvordan hjernen fungerer, og hvordan den interagerer med udviklingsmæssige milepæle inden for sanser, motorik, sociale og emotionelle områder.

For at støtte hjernens og nervesystemets funktion kan forældre:

  • Begrænse skadelig eksponering for toksiner
  • Støtte hjernen gennem optimal ernæring
  • Anvende gentagelser for at opnå højere effekt

Ved aktivt at inddrage denne viden kan forældre, sammen med professionelle hjælpere, opbygge en tryg og stimulerende ramme i hjemmet. Her kan barnet gennem en varieret og indholdsrig hverdag udvikle sig og lære. Denne tilgang baner vejen for at minimere følgerne af forsinket udvikling over tid, og muliggør en hensigtsmæssig inklusion i skole, daginstitution og sociale aktiviteter med andre børn

Jeg er Casper

Casper har forsinket udvikling

car-1577043_1280

Caspers historie viser en dreng med forsinket udvikling og mistrivsel, hvis forældre søgte svar for at hjælpe ham og forbedre hans muligheder gennem indsigt og viden bag hans diagnose.

Caspers tidlige skoleår var præget af udfordringer. Han havde det svært helt tilbage fra starten i vuggestuen og fortsatte i børnehaven, hvor han efter lang ventetid endelig fik tildelt en støttepædagog ved overgangen. Trods forventninger om bedring opstod der stadig mange store konflikter. Der var generel tro på, at støtte kunne gøre en forskel for ham, men virkeligheden var, at Casper fortsatte med at have mange svære dage. En af hans største udfordringer var hans manglende forståelse for de andre børns handlinger, ord og leg. Det var også svært for ham at deltage i fælles aktiviteter. Han følte sig meget udenfor og uretfærdigt behandlet og blev ofte hentet hjem fra børnehaven om eftermiddagen, hvor han var meget utrøstelig og ulykkelig. Både læger, pædagoger, PPR og kommunen blev involveret i højere grad for at iværksætte en udredningsproces. Året efter blev Casper diagnosticeret med atypisk autisme, og det var på dette tidspunkt, at hans far kontaktede Neurospire.

Caspers forældre deltog straks i Jeanettes forældrekursus hos Neurospire, hvor de fik indblik i tilgangen til at hjælpe børn. Her fik de svar på mange spørgsmål, som de længe havde søgt svar på, og det gav dem indsigt i en tilgang, hvor fremme af neurologisk udvikling var i fokus. Dette bekræftede dem i, at det var den rette tilgang for deres barn.
Ved de tidlige møder blev det aftalt, at Casper skulle undersøges med henblik på at få skabt en neurologisk profil. Denne udviklingsprofil ville kunne identificere hans udfordringer og vise hans styrker, hvilket kunne lede frem mod en plan for ændringer.

En betydelig del af denne plan fokuserede på at reducere eksponeringen for skadelige stoffer og sikre passende ernæring. Caspers mor fik kompensation for tabt arbejdsfortjeneste i et år til hjemmetræning samt støtte til undervisningsmaterialer og kosttilskud fra deres kommune.

Herfra var dette udgangspunkt,  var vigtigt at udvikle en plan, der kunne hjælpe Casper med hans udfordringer i forhold til motorik og hans følsomme sanser. Undersøgelsene der blev foretaget afdækkede, at han var særligt følsom over for lyd, berøring og lugt. Der blev arbejdet målrettet med at forbedre hans motoriske færdigheder, herunder at lære ham at kravle fuldt koordineret, for at styrke hans koordinationsevner, hvilket er fundamentet i hans mobilitet.

Gennem målrettet indsats og skræddersyede programmer begyndte Casper at vokse og udvikele sig, og han overvandt gradvist de forhindringer, der tidligere syntes uovervindelige. Med støtte fra sine forældre og Jeanette Lundqvist hos Neurospire begyndte Casper at overvinde de komplekse udfordringer, som udsprang af forsinkelser i hans neurologiske udvikling og nærme sig et bedre udgangspunkt for at blive inkluderet i andre børns aktiviteter og fællesskab.