Signe lærte ikke bare at læse, hun fik også sprog

Dysleksi

Jeg er Signe

Symptomer :

  • Manglende læsefærdigheder
  • Delvis høre-, føle- og synsnedsættelse
  • Begrænset sprog
  • Motorisk forsinket i svær grad
  • Usikker i sine føelsesmæssige udtryk
Girl Writing on the Paper Photograph

Signe fik ikke bare lært at læse, hun fik også sprog

Det havde en undervurderet positiv effekt på Signes udvikling og dysleksien at hun fik den rigtige støtte hjemmefra.

For at hjælpe Signe var det vitalt at måle/afdække fysiske forhold der påvirkede hendes udvikling og evner

Screening tungmetaller

Negativ

 

Forsinkelse i primære reflekser

  •  4

Neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/taktilt
  • Hørelse
  • Bevægelse/mobilitet
  • kommunikation/sprog
  • finmotorik/skrift
  • emotionelt/socialt.

Påvirkede områder i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Storhjernen

Signe havde dobbeltsyn
Signe havde dobbeltsyn

Signes historie er et eksempel på et barn med dysleksi, der oplevede udfordringer både i skolen og derhjemme. Som syvårig havde Signe svært ved at finde interesse for bøger, og hendes forældre lagde tidligt mærke til, at hun havde vanskeligheder med at huske ordenes rytmer og udtale. I løbet af de første skoleår blev det stadig tydeligere, hvor langt hun var fra at nå de faglige mål. Det var grunden til hendes forældre ønskede større afklaring og hjælp til at hjemmetræne hende.

Tidlige udfordringer med syn og hørelse

Historie før hjemmetræning:

Efter lang tids venten fik Signes forældre i 3. klasse bekræftet, at hun havde dysleksi. I årevis havde de set hende have motoriske og sproglige udfordringer, mens gentagne undersøgelser af syn og hørelse ikke gav afklaring, på trods af tydelige tegn på sensoriske vanskeligheder. Konsekvensen var en pige, der haltede bagefter – både fagligt og socialt. Signe trak sig ofte tilbage og havde svært ved at finde glæde i skolen eller deltage i fællesskabet med sine kammerater.

Manglede lyst til at deltage i undervisningen

Signe kæmpede ikke kun med læsning i timerne, men også med generel forsinket udvikling, hvilket havde ført til, at hun modtog ekstra faglig støtte fra en pædagog nogle timer om ugen. Det var dog tydeligt, at forsøg på differentieret undervisning ikke gjorde en mærkbar forskel. Med tiden blev det stadig mere åbenlyst, at skoledagene var svære for hende. Man så en pige, der tydeligt manglede glæde ved at være i skole i størstedelen af undervisningstiden.

Tværfaglige undersøgelser

Det blev stadig tydeligere for Signes forældre, at tiden gik, og at der var behov for en grundigere afklaring af hendes udfordringer samt en mere målrettet hjælp end den, som værktøjer og støttetimer kunne tilbyde. For dem var det vigtigt at skabe en sammenhæng mellem hendes dysleksi og de øvrige funktionsvanskeligheder, hun kæmpede med. Derfor henvendte de sig til Neurospire – både for at få en dybere afklaring og for at få værktøjer samt en helhedsorienteret plan, der kunne gøre en reel forskel.

Photo of Holding Hands

Hjemmetræning og konkrete mål

Hos Neurospire blev det afgørende at skabe afklaring omkring de udviklingsmæssige ubalancer, der påvirkede hele Signes udvikling. Den neurologiske profil blev et vigtigt værktøj, da den tydeliggjorde Signes forsinkelser sensorisk, motorisk, socialt og emotionelt. Profilen afslørede, at Signe manglede udviklingstrin, som hendes jævnaldrende allerede havde gennemgået inden skolestart. Ved også at undersøge ubalancer i hendes primære reflekser blev det muligt at identificere de fysiske faktorer, der lå til grund for hendes vanskeligheder – både med læsning og generelt.

drawing, draw, little girl

Afklaring i % som tydeliggjorde forsinket udvikling og nye mål

Afklaringen gav Signes forældre mulighed for at sætte klare mål for at hjælpe hende. Signe havde en udviklingsforsinkelse på 34 %, hvilket skabte en mærkbar forskel mellem hende og hendes jævnaldrende i klassen – både fagligt og socialt. Denne forskel påvirkede, hvilke aktiviteter hun kunne deltage i sammen med sine klassekammerater. Det blev derfor tydeligt for forældrene, at den ekstra støtte nogle timer om ugen ikke var tilstrækkelig i forhold til Signes reelle behov. Hun havde brug for mere omfattende hjælp for både at trives og udvikle sig i og uden for skolen.

Signe og vejen til at overvinde dysleksi

For at støtte Signes udvikling mere målrettet valgte hendes forældre at få udarbejdet en seksmåneders plan med prioriterede indsatser, der fokuserede på kerneområder afgørende for hendes udvikling. Planen omfattede kostændringer og en reduktion af eksponeringen for de mange kemiske tilsætningsstoffer, som børn ofte udsættes for. Samtidig blev der lagt vægt på, at Signe fik støtte gennem stimulering og en struktureret ramme, hvor der var plads til at træne færdigheder. Her var Signe i centrum, og der blev taget hensyn til hendes behov uden kompromis, så hun kunne udvikle sig i sit eget tempo

En plan og plads til nærvær med masser af smil gennem dagen

En plan med en målrettet tilgang havde en markant effekt på Signes fundamentale udvikling, hvilket hurtigt kunne aflæses i hendes trivsel. At være hjemme med sine forældre i dagtimerne og følge en tydelig plan gjorde en stor forskel. Signe begyndte hurtigt at læse, deltog i ridefysioterapi og styrkede sit sprog. Samlet set oplevede hun positive forandringer, som både hun og hendes familie tydeligt mærkede i hverdagen.

Rutiner og fritidsinteresser blev en del af Signes hverdag

Efter 22 måneders hjemmetræning var Signe klar til at starte i skole igen. Da havde hun indhentet 15 % af sin udviklingsforsinkelse. Både hendes læsefærdigheder og verbale sprog var markant forbedret. Hun viste større interesse for bøger, især om sine yndlingsdyr, hunde og heste. Motorisk var hendes bevægelser og blyantsgreb blevet markant bedre, og hendes syn, læsning og skrift havde også udviklet sig positivt. Samlet set havde Signe nu et stærkere fundament til at deltage aktivt og bygge venskaber op  i både skole og fritid, hvilket var tydeligt at se.

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.

Jeanette Lundqvist har som del af teamet indgående erfaring med at hjælpe børn og familier gennem programmer, der er målrettet mod at fremme neurologisk udvikling.