Dysleksi
Jeg er Signe
Symptomer :
- Manglende læsefærdigheder
- Delvis høre-, føle- og synsnedsættelse
- Begrænset sprog
- Motorisk forsinket i svær grad
- Usikker i sine føelsesmæssige udtryk
Signe fik ikke bare lært at læse, hun fik også sprog
Det havde en undervurderet positiv effekt på Signes udvikling og dysleksien at hun fik den rigtige støtte hjemmefra.
Manglede lyst til at deltage i undervisningen
Signe kæmpede ikke kun med læsning i timerne, men også med generel forsinket udvikling, hvilket havde ført til, at hun modtog ekstra faglig støtte fra en pædagog nogle timer om ugen. Det var dog tydeligt, at forsøg på differentieret undervisning ikke gjorde en mærkbar forskel. Med tiden blev det stadig mere åbenlyst, at skoledagene var svære for hende. Man så en pige, der tydeligt manglede glæde ved at være i skole i størstedelen af undervisningstiden.
Tværfaglige undersøgelser
Det blev stadig tydeligere for Signes forældre, at tiden gik, og at der var behov for en grundigere afklaring af hendes udfordringer samt en mere målrettet hjælp end den, som værktøjer og støttetimer kunne tilbyde. For dem var det vigtigt at skabe en sammenhæng mellem hendes dysleksi og de øvrige funktionsvanskeligheder, hun kæmpede med. Derfor henvendte de sig til Neurospire – både for at få en dybere afklaring og for at få værktøjer samt en helhedsorienteret plan, der kunne gøre en reel forskel.
Hjemmetræning og konkrete mål
Afklaring i % som tydeliggjorde forsinket udvikling og nye mål
Afklaringen gav Signes forældre mulighed for at sætte klare mål for at hjælpe hende. Signe havde en udviklingsforsinkelse på 34 %, hvilket skabte en mærkbar forskel mellem hende og hendes jævnaldrende i klassen – både fagligt og socialt. Denne forskel påvirkede, hvilke aktiviteter hun kunne deltage i sammen med sine klassekammerater. Det blev derfor tydeligt for forældrene, at den ekstra støtte nogle timer om ugen ikke var tilstrækkelig i forhold til Signes reelle behov. Hun havde brug for mere omfattende hjælp for både at trives og udvikle sig i og uden for skolen.
Signe og vejen til at overvinde dysleksi
For at støtte Signes udvikling mere målrettet valgte hendes forældre at få udarbejdet en seksmåneders plan med prioriterede indsatser, der fokuserede på kerneområder afgørende for hendes udvikling. Planen omfattede kostændringer og en reduktion af eksponeringen for de mange kemiske tilsætningsstoffer, som børn ofte udsættes for. Samtidig blev der lagt vægt på, at Signe fik støtte gennem stimulering og en struktureret ramme, hvor der var plads til at træne færdigheder. Her var Signe i centrum, og der blev taget hensyn til hendes behov uden kompromis, så hun kunne udvikle sig i sit eget tempo
En plan og plads til nærvær med masser af smil gennem dagen
En plan med en målrettet tilgang havde en markant effekt på Signes fundamentale udvikling, hvilket hurtigt kunne aflæses i hendes trivsel. At være hjemme med sine forældre i dagtimerne og følge en tydelig plan gjorde en stor forskel. Signe begyndte hurtigt at læse, deltog i ridefysioterapi og styrkede sit sprog. Samlet set oplevede hun positive forandringer, som både hun og hendes familie tydeligt mærkede i hverdagen.
Rutiner og fritidsinteresser blev en del af Signes hverdag
Efter 22 måneders hjemmetræning var Signe klar til at starte i skole igen. Da havde hun indhentet 15 % af sin udviklingsforsinkelse. Både hendes læsefærdigheder og verbale sprog var markant forbedret. Hun viste større interesse for bøger, især om sine yndlingsdyr, hunde og heste. Motorisk var hendes bevægelser og blyantsgreb blevet markant bedre, og hendes syn, læsning og skrift havde også udviklet sig positivt. Samlet set havde Signe nu et stærkere fundament til at deltage aktivt og bygge venskaber op i både skole og fritid, hvilket var tydeligt at se.
Vi er her for at hjælpe
Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent.
Jeanette Lundqvist har som del af teamet indgående erfaring med at hjælpe børn og familier gennem programmer, der er målrettet mod at fremme neurologisk udvikling.