Jonas fik ro på dagen

Diagnose:ADHD

Jeg er Jonas

Symptomer :

  • Hyperaktiv og impulsiv
  • lugt og høre-nedsættelse/tydelig sensitiv
  • Usikker i sine føelsemæssige/sociale udtryk
  • Forskinket faglig udvikling
Sådan hjælper du dit barn med ADHD

Jonas undersøgelser

For at hjælpe Jonas var det vitalt at måle forhold der påvikrede hans udvikling og som havde inflydelse på hans evner. At der blev konstaters tilstædvæelse af tungmetal, som Aluminium her regnes for, er væsentligt for hjernens funktion . Synligheden af at hans Reflekssystem var påvirket fortalte os om forhold i hjernen. Ligesom detaljerne fra evaluering af Jonas øvrige  udvikling, og  færdighedsnivauer.

Undersøgelser

Jonas fik indhentet udvikling.

Jonas fik indhentet udvikling.

Før 71%

Nu 80%

Effekten af at Jonas igennem et år fik støtte til atindhente forsinkelse i sin neurologisk udvikling

Screening tungmetaller

Jonas testet  positiv

 

  • aluminium.

Forsinkelse i primære reflekser

  • Forsinkelse, forstyrrelse  og manglende integrering i 6 ud af de 15 undersøgte  primitive reflekser

Evaluering neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/tactilt
  • Hørelse
  • finmotorisk/skrivning
  • emosinelt/socialt.

Påvirkede områder i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Cortex

Two Test Tubes

Jonas historie er et eksempel på en dreng, der var udfordret af neurologiske symptomer, og som følge heraf dårlig funktionsevne ude og hjemme,som førte til mistrivsel Hans forældre valgte at hjemmetræne ham for at øge deres drengs trivsel. De ønskede at skabe mulighed for, at han kunne indhente udviklingsforsinkelser og minsek omfanget af begrænsende symptomer.

Jonas’ historie – Et eksempel på ADHD

Jonas' historie er et eksempel på en dreng med ADHD, der blev særligt udfordret af symptomer som hyperaktivitet og impulsivitet. Disse symptomer gjorde det svært for ham at navigere i hverdagen, hvilket påvirkede både hans læring og sociale liv.

Vanskeligheder ude og hjemme

 

Trods forskellige indsatser oplevede Jonas' forældre ikke, at han trivedes eller blev gladere. Hans neurologiske profil viste, at han havde en udviklingsforsinkelse >30 % inden for sensorisk, emotionel og social udvikling. Denne forsinkelse forklarede, hvorfor tidligere tilgange i skolen ikke havde givet de ønskede resultater.

Behov for en bedre hverdag

Når de traditionelle metoder ikke virkede, valgte Jonas' forældre at starte hjemmetræning. Jonas modtog daglig 1:1 støtte fra begge forældre og fortsatte med trommeundervisning på musikskolen. Denne kombination gav ham den stabilitet og ro, han havde brug for, og efter to års træning lykkedes det Jonas at indhente 12 % af sin udviklingsforsinkelse på et år

Vredes udbud blev for meget

Jonas harvde i særlig grad behov for hjælp til de udbrud af vrede som opstod igennem hverdagnen. For at kunne hjælpe han var det vigtig at finde årsagen til at han reagerede som han gjorde. At han eksempelvis kunne blive afsindig vred i en butik med duftlys, eller et lokal på skolen hvor de andre spiset ders madpakker.

Photo of Holding Hands

Neurologisk afklaring

Jnass forældre valgte at få afdækket årsagen til Jonas problemer. Det var nødvendigt at med en dybdegående undersøgelse som lå bag diagnosen ADHD.or at bruge en højere grad af dybdegående neurologisk viden  dels til at beskrive mere præcist hvad Jonas udfrodringer var.

Den individuelle udviklingsprofil blev et værdifuldt redskab for Joans forældre. De fik en dybere viden om hans sensoriske, motoriske og emotionelle/sociale forudsætninger, som viste,i hvilekt omfang hans neurologiske udvikling var forsinket. Mange udviklingstrin, som hans kammerater havde opnået, var stadig en kamp for Jonas.

Skoleudfordringer og diagnose

I skolen oplevede Jonas stor mistrivsel, og han sad isoleret i et loale mange timer af dagen.. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) blev involveret for at finde tilgange, der kunne hjælpe ham med at deltage i fælles undervisningen. En udredning mundede ud  i et tiltag i handleplaner og forsøg med stategier. For Jonas kom det ikke til at forandre noget

En ny ramme

For at støtte Jonas blev der udviklet en seks måneders plan, der prioriterede indsats områder. Forebyggende tiltag for at begrænse eksponering af toksiner, samt kostændringer,for at støtte hjernen optimalt.

Forbedring:Fra 71% til 80% på et år

For Jonas og hans familie blev det en livsændrende oplevelse, da Jonas i løbet af et år formåede at indhente 9 % af sin udviklingsforsinkelse. Hjælp til udrensning af tungmetaller, begrænset eksponering for kemikalier samt en nøje planlagt kost, stimulation og træning havde stor effekt.

Det var resultatet af en målrettet indsats for at hjælpe Jonas med at indhente sin udvikling, hvilket betød, at han blev mere robust og sikker på sig selv. Det var tydeligt for alle, da Jonas kunne vende tilbage til sin undervisning og genoptage sin plads i klassen.

hands, child's hand, man's hand
JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent. Jeanette Lundqvist, hun har et indgående kendskab til børn som får hjælp til udvikling