Signe lærte ikke bare at læse, hun fik også sprog

Dysleksi

Jeg er Signe

Symptomer :

  • delvis høre-, føle- og synsnedsættelse
  • begrænset sprog
  • motorisk forsinket i svær grad
  • Usikker i sine føelsemæssige udtryk
Girl Writing on the Paper Photograph

Signes undersøgelser

For at hjælpe Signe var det vitalt at måle hendes evner udviklingsmæssigsevner og færdighedsnivauer. Disse beror på fysiske forhold i hendes hjerne, som har betydning for hendes individuelle grad af neurologisk funktion.

Signe fik indhentet udvikling.

Før 55%

Nu 65%

Effekten af at Signe igennem et år fik støtte til atindhente forsinkelse i sin neurologisk udvikling

Screening tungmetaller

Signs testet negativ

 

Forsinkelse i primære reflekser

  • Forsinkelse, forstyrrelse  og manglende integrering i 4 ud af de 15 undersøgte  primitive reflekser

Evaluering neurologisk:

Nedsat funktion i områder:

  • syn/læsning
  • følesans/tactilt
  • Hørele
  • Bevægelse/mobilitet
  • kommunikation/sprog
  • finmotorisk/skrivning
  • emosinelt/socialt.

Påvirkede områder i hjernen

  • Hjernestammen
  • Limbiske system
  • Cortex

ORDBLIND?                                 
LØSNINGEN  HANDLER OM AT HJÆLPE  BARNETS HJERNE

Signe er et eksempel på et barn med dysleksi, som oplevede udfordringer både i skolen og derhjemme. Som syvårig havde Signe svært ved at finde interesse for bøger, og hendes forældre opdagede tidligt, at hun havde vanskeligheder med at huske ords rytmer og udtale. Hun havde desuden et svagt greb om blyanten, hvilket påvirkede hendes evne til både at skrive og bruge bestik.

Flere udfordringer end dysleksi

Efter at hendes skole efter langt tids venten i 3 kl. bekræftede Signes dysleksi, valgte hendes forældre at kontakte Neurospire for at få hjælp. Her viste det sig at dt at der var konstateret dysleksi, passede med det øvrige helhedsbillede undersøgelser viste.

Der var motoriske og sensoriske i et omfang, som samlet set fik konsekvenser hendes kommunikation, både i forhold til sprogligt at udtrykke sig og evnen til at lærer at læse.

Hjemme blev der derfor lagt en endelig plan for hvilken støtte Signe skulle have i sin dag. Fordi undersøgelserne fra Neurspire viste at Signe havde behov for hjælp til udvikling, kunne Signes forældre sammen med Jeanette samensætte de enkelte programmer.

De motoriske programmers gennemgang blev grundigt gennemgået, som Signes forældrre fik en en detaljeret indsigt i hvordan de kunne få den inkluderet i Signes dag.

Sensoriske programmer kom til at gå hånd i hånd med et målrettet program for sprog og læsning, som havde sigte i at få bygget Signes ordforråd op mundligt og skriftligt.

Problemer i sociale situationer

Efter 22 måneders hjemmetræning var Signe klar til at starte i skole igen. Hendes læsefærdigheder var forbedret markant, og udviklingsmæssigt indhentede hun 13 måneder i denne periode, hvilket var tydeligt at aflæse. Hun viste større interesse for bøger, især bøger om hendes yndlingsdyr – hunde. Motorisk var der store forskelle, også i forhold til hendes greb om blyanten som blev stærkere, hvilket hjalp til forbedre hendes skrift. Signes forældre var glade for at se den store positive udvikling og følte, at deres indsats var det hele værd.

Photo of Holding Hands

Neurologisk afklaring

Signes forældre havde længe søgt efter mere hjælp, da de mødte Jeanette Lundqvist.  Her blev Signe undersøgt og der blev skabt klarhed over hvordan hendes  neurologiske profil udformede sig. Det var her at hendes forældre fik skabt et overblik over hvad Signe kæmpede med. årsager der lå bag hendes læsevansekligheder og meget andet

Det var tydligt at Signe var udfordret af forsinket udviking på en række områder med stor betydning. Udfordringer som hun havde behov for specialiceret hjælp til at overvinde.

Skoleudfordringer blev overvundet

Da Signe statede i skole igen var det en mere selvsikker og sikker pige der mødte kammeraterne.Ikke bare i faget læsefagene havde hun opnået langt bedre forudsætninger men generelt. Motorisk var der store forskelle, også i forhold til hendes greb om blyanten som blev stærkere, hvilket hjalp til forbedre hendes skrift. Signes forældre var glade for at se den store positive udvikling og følte, at deres indsats var det hele værd.

Strategier for forbedring

For at støtte Mikkel blev der udviklet en seks måneders plan, der prioriterede forskellige områder. Kostændringer, der ikke altid var lette at implementere, begyndte alligevel at vise effekt. Samtidig blev det vigtigt at minimere hans eksponering for toksiner for at undgå unødig overbelastning af kroppen.

Nye og bedre dage

Efter 22 måneders hjemmetræning var Signe klar til at starte i skole igen. Hendes læsefærdigheder var forbedret markant, og udviklingsmæssigt indhentede hun 13 måneder i denne periode, hvilket var tydeligt at aflæse. Hun viste større interesse for bøger, især bøger om hendes yndlingsdyr – hunde. Motorisk var der store forskelle, også i forhold til hendes greb om blyanten som blev stærkere, hvilket hjalp til forbedre hendes skrift. Signes forældre var glade for at se den store positive udvikling og følte, at deres indsats var det hele værd.

Forbedring:Fra 35 % til 55% på et år

Efter 22 måneders hjemmetræning var Signe klar til at starte i skole igen. Hendes læsefærdigheder var forbedret markant, og udviklingsmæssigt indhentede hun 13 måneder i denne periode, hvilket var tydeligt at aflæse. Hun viste større interesse for bøger, især bøger om hendes yndlingsdyr – hunde. Motorisk var der store forskelle, også i forhold til hendes greb om blyanten som blev stærkere, hvilket hjalp til forbedre hendes skrift. Signes forældre var glade for at se den store positive udvikling og følte, at deres indsats var det hele værd.

hands, child's hand, man's hand
JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Som familie hos Neurospire kan du få rådgivning fra vores erfarne børnekonsulent. Jeanette Lundqvist, hun har et indgående kendskab til børn som får hjælp til udvikling