Jonas fik ro på dagen

Diagnose: ADHD

Jeg er Jonas

Diagnose og behov for afklaring

Jonas blev diagnosticeret med ADHD i sit første skoleår. Hans forældre havde bemærket hans vanskeligheder med at finde ro i hverdagen og søgte derfor en større afklaring af, hvad der kunne være årsagen bag hans adfærd. De ønskede også at få indsigt i, hvordan de kunne støtte ham bedst muligt derhjemme. For at forstå de underliggende årsager blev der foretaget en grundig neurologisk udredning, som afslørede de fysiske udfordringer i hans hjerne, som havde indvirkning på hans neurologiske udvikling og evner.

Sådan hjælper du dit barn med ADHD

Vanskeligheder ude og hjemme

Inden Jonas begyndte hjemmetræning, kæmpede han med flere vanskeligheder, både hjemme og i skolen. Hans sanseforstyrrelser og problemer med sociale interaktioner gjorde det svært for ham at trives. Det påvirkede hans relationer til både kammerater og voksne, og han havde vanskeligheder med at følge med fagligt. Jonas’ frustrationer voksede, og han havde ofte vredeudbrud i situationer med mange mennesker, som i skolegården eller butikker, og han havde svært ved at aflæse andre børns grænser under leg. Samtidig viste han en omsorgsfuld side, hvor han tilbød trøst til børn, der havde brug for det.

Neurologisk afklaring og behandling

Jonas’ forældre opnåede en større forståelse af hans udfordringer, da de fik indsigt i hans neurologiske profil. Undersøgelser afslørede både sensoriske og motoriske vanskeligheder samt forsinkelse i hans primære reflekser. Yderligere analyser viste, at Jonas havde ophobning af tungmetaller i kroppen, hvilket kunne forklare nogle af hans symptomer. Denne viden åbnede op for muligheden for en mere målrettet behandling og en forståelse af, hvorfor tidligere tiltag som støtte fra skolen og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) ikke havde haft den ønskede effekt.

Daglige rutiner og forbedring

Efter den neurologiske afklaring begyndte Jonas' forældre at ændre på hans daglige rutiner. Tiden brugt på gaming blev meget reduceret og erstattet med aktiviteter, der kunne støtte hans sanse- og motoriske udvikling, som svømning og fysisk træning. Kosten blev også ændret til en sundere version, og efterhånden tilpassede Jonas sig den nye kost. Der blev lagt vægt på aktiviteter, der kunne hjælpe hans hjerne og krop med at håndtere tungmetaller og stabilisere hans nervesystem. Efter et år kunne Jonas og hans familie se en markant forbedring i hans udvikling, hvor han første år indhentede 9 % af sin forsinkelse. Dette resulterede i, at Jonas blev mere robust, mere selvsikker så han efter 1½ år kan genfinde sin plads i klassen,  mens en del af træningen fortsætter med at støtte hans udvikling hjemmefra.

JEANETTE LUNDQVIST
Børnekonsulent

Vi er her for at hjælpe

Jeanette Lundqvist har over 30 års erfaring med at arbejde med neuro-ubalancer hos børn. Hun har hjulpet hundredvis af familier

Med både forælderens og fagpersonens perspektiv tilbyder Jeanette en dokumenteret tilgang til at styrke hjernen og fremskynde børns udvikling.

Hør om andre børn

A Woman and Girl Playing Together

Laura udviklede tog fart meget hurtigt

boy, basketball, barnyard

Milas vandt meget ved at hjmmetræne

Girl Writing on the Paper Photograph

Lauras udvikling tog rigtig hurtigt fart

pexels-yankrukov-8430053

Oliver fik nye muligheder

Photo Of Toddler Wearing Knitted Sweater

Oscar komme nu frem ved egen hjælp

Neurospire_hjælp til børn med autisme

Der kom ro på dagen