HJÆLP TIL
Skolefravær
Årsagen bag skolefravær
For en gruppe børn, der har højt skolefravær har en række af symptomer, som fortæller at der er neurologiske årsager i hjernen som giver dem problemer.
Årsager som gør, at hvis de ikke bliver taget alvorligt og set, vil det betydgning for at problemerne med skoelfravære kan blive løst.
Nogle børn har få mens andre flere neurologiske symptomer. Hver af disse symptomerne kan komme til udtryk både i mild eller alvorlig grad.
Disse symptomer er hjernens måde at fortælle på at der er fysiske forhold i nervesystemet, som skaber problemer. Forhold der påvirker hjernens evne til at kommunikere, og derfor har betydning for funtionsevne og trivsel.
En dybdegående undersøgelse
Et godt udgangspunkt, er en forudsætning for at få skabt en plan, som formår at få sat gang i en udviklingsproces.
Det udgangspunkt, kan vise sig at være udfaldet af en neurologisk undersøgelse af det barn som har for højt fravær. Det kan nemlig være at der ved den nerologiske undersøgelse er mange af de svar som, vil kunne forklarer hvorfor barnet mistrives i skolen.
Den neurologiske undersøgelse har en stor bredde, fordi den afdækker forhold for hvor langt barnet er udviklingsmæssigt på en lang række områder, som har betydning for barnets funktionsevne og trivsel.
Det er styrken af den neurologiske undersøgelse som finder sted ved de første møder.
Detaljerne tæller
Undersøgelsen omfatter din fortælling om dit barn, suppleret med oplysninger fra tidligere undersøgelser, status på børne reflekser samt at få skab et overblik over neroulogisk udgangspunkt på dette tidspunkt.
Oplysningerne danner udgangspunktet for at få øje på barnets styrkesider og hvor der er behov for hjælp.
.

Hvordan hjælper jeg mit barn med skolefravær?
Oplever du at dit barn er i mistrivsel, og at skolefravær stiger støt, kan der være rigtig mange forskellige grunde. For nogle sættes der ind med tiltag og strategier, som ikke får effekt. Så ser du måske, at dit barn ikke oplever et børneliv med dage der fungere. Konsekvensen kan blive at skolefraværet stiger støt.
Ved at du tilegner dig mere viden, får du en større indsigt i hvordan du kan hjælpe dit barn.
Det vil være det første skridt til at du får hjulpet dit barn, fordi at viden er en styrke. Jo mere indsigt du har i forhold der handler om du bedre i stand kan du blive til at træffe de valgt som du tænker er de bedste for dit barn.


Hvorfor hjælpe mit barn udfra en neurologisk tilgang?
For en hel del børn kan højt fravær skyldes årsager der handler om hjernen. Der er nemlig rigtig mange forhold som neurologisk kan gøre det svært for nogle børn at begå sig i børneinstitutioner og på skoler. Forhold i hjernen og nervesystemet som hvis der er en udviklingsmæssig forsinkelse kan afstedkomme at der opstår symptomer i forskellig grad.
Det betyder at barnet har et helt særlig behov for hjælp, dels med sigte i minimerer yderligere negative påvirkninger. Påvirkninger som forsinker udviklingen eller som risikerer at forværre tilstanden.
Samtidig med at andre programmerne har sigte i at optimerer forhold der virker er befordrende for hjernens udvikling.


Hvorfor vælge at hjemmetræning til mit barn mit med højt skolefravær?
Der er en stor gruppe af børn med diagnoser som har et meget stor skolefravær. Et fravær som der kan være mange gode begrundelser fordi dagen i skolen bliver for svær for barnet.
Et tegn på at det er på tide at se på hvad der er årsagen til at situationen er som den er. Noget som en overskrift som en diagnose ikke kan fortælle om, fordi den for de fleste børn vedkommede er fremkommet ud fra symptomer.
Årsagen til at dit barn oplever at skoledagen er svær kan f.eks skyldes sensoriske og elelr motoriske udfordringer. Det kan være helbredsmæssige forhold som har betydning, eller emosionelle og sociale forhold, som er forbundet med dit barns udvikling neurologisk.
Et barn med kan have behov for at de får hjælp hjemme i deres trygge ramme hjemme og støtte af deres forældre, med sigte på at få de neurologiske udfordringer afhjulpet som skaber udfordringer
En neurologisk indsats viser sig at have god effekt, fordi dagen er stuktureret og indeholder tiltag som imødekommer det enkelte barns specifikke udfordringer.
I takt med at den positive effekt af de neurologiske programmer opstår, støttes barnet i gradvist at kunne indgå i en større ramme som omfatter børneinstitution, skole og fritidsaktiviteter.
Forældre og børn fortæller i bogen:"Hjemmetræning af børn med hjerneskader, familieres historier om hvorfor de hjemmetræner". Bogen er gratis og fås i foreningen Hjernebarnet.

KONTAKT HER
BØRNEKONSULENT
JEANETTE LUNDQVIST
TLF 2290 7511
info@neurospire.dk
Skoleparat?
Ikke alle børn har de samme forudsætninger for at gå i skole, bare fordi de aldersmæssigt rammer kriterierne for tiden for den undervisningsplige alder. Der er en gruppe af børn med neurologiske symptomer og hvor nogle har en diagnose som ikke er skoleparate., og de er heller ikke skoleparate selv om der er fundet en lsøning for at udsætte skolestart til efterfølgende år.
En hel del børn skolepaceres alligevel, enten fordi der ikke er viden om at barnet ikke ikke er skoleparat eller med håb for at et af de skoletilbud som den skoleansvarlige leder på den skole barnet meldes ind i tilbyder vil tilgodese barnets behov. Hvis det ikke er tilfældet så står barnet og dets forældre med et problem der skal finde en løsning.
KONTAKT HER
BØRNEKONSULENT
JEANETTE LUNDQVIST
TLF 2290 7511
info@neurospire.dk
Har dit barn højt skolefravær og har du brug for hjælp?
Eller har du brug for at få mere viden om den diagnose dit barn har eller de symptomer du ser, kan du finde flere oplysinger.
Forældre fortæller
Tak for et rigtig godt møde. Der var virkelig meget som vi direkte bruge. Alle forældre burde have den her viden. Det var meget jeg ikke vidste, om hvad Gustav kæmper med, og hvad vi kan hjælpe ham med.

Mor til Gustav på 10
Neurospire foredrag i Smørum
Meget oplysende foredrag. Vi kan nu bedre forstå de udfordringer, vores dreng har, og hvordan det er muligt at hjælpe og støtte ham. Herfra vil vi tænke og handle ud fra at det er positivt, at vi faktisk godt kan gøre noget for at hjælpe ham, efter at vi har hørt din historie Jeanette.

Mor til 9 -årig dreng med ADHD
Foredrag på KINOSOLOGI-AKADEMIET