Hvad børn spiser har altid betydning. Der er ikke et øjeblik hvor hjernen og kroppen ikke har behov for den absolut bedste og mest optimale ernæring. Hermed menes ikke at vi altid spiser perfekt hele tiden, men at vi at vi har det i tankerne især når vores børn som kæmper. Faktisk udgør ernæring det område, som har størst indflydelse på hvordan hvordan vi bedst hjælper børn med særlige behov.
Efter modermælken
I barndommen tilegner vi os en række færdigheder: hvor vi skal passe på, hvor vi risikerer at skære os, hvornår vi skal holde en voksen i hånden, og skal bruge cykelhjelm – alt sammen fordi voksne bekymrer sig om vores sikkerhed. Men ud over disse åbenlyse forholdsregler er der andre også måder, hvormed vi selv kan tage vare på børn.
Valg som må træffe fordi de har betydning for vores børns sundhed og livskvalitetet, som har med kosten at gøre. Både fordi at selve kvaliteten og de enkelte bestandele medvirker til at der bliver passet godt på børn.
Det er en en opgave hvor vi ikke bare kan træffe tilfældige valg, men istedet har en mulighed for at tænke kreativt, og opbygge en stor forståelse for hvordan vi som forældre kan få skabt nogle gode vaner. Det er valg som kan være selve nøglen til at nedbryde nøgle af de barrierer som børn med særlige behov møder, fordi ernæring er altafgørende for ders udvikling.
Hvad hjernen har behov for
Du har måske selv været i tvivl om, hvorvidt dit barn burde drikke den solbærsaft, der blev sat på bordet. Det kan være svært at træffe valg i en verden med så mange forskellige budskaber og modstridende informationer. Derudover kan det også være svært at sige farvel til gamle vaner. Det vil kræve, åbenhed for nye idéer og har tillid til den lærig der om at der dybest set er fødevarer med livsforandrende egenskaber.
Mens raske børn kan spise næsten alt, så er børn med neurologiske udfordringer, i en sværere situation. Med et mere sårbart nervesystem bliver det mere tydeligt at børn med neurologiske symptomer er i en balance, hvor kosten de spiser dybest set kan forværre deres situationen og omvendt også kan medvirke til at de får det bedre.
Fleksible løsninger
Vi aflæse hvert sekund, de mange signaler der komme fra de enkelte barn, fordi vi samler på informationer.
Vores samling af informaion gør det muligt at tilrettelægge et forløb som passer til barnets behov
Også en læringsproces
Måske har du prøvet at være i et team , hvor du oplever der er en person som konstant forstyrre processen. Sådan kan det føles når man som forældre oplever en konflikt om mad med sit barn.
Der kan opstå en mange forhindringer og forstyrrelser, som er med til at gøre det svært at hjælpe børn med særlige behov i forhold til den mad de spiser. Forhold som kan opleves som at der er nogle kampe der skal kæmpes, og som er svære.
Men hvert skridt, du tager på vejen mod at forbedre dit barns sundhed, er vigtig. Når du hen ad vejen opnår et samarbejde med dit barn, der resulterer i, at du oplever at dit barn begynder at indtage noget, som kroppen virkelig har brug for, så gør det en afgørende forskel.
Målet er at skabe en proces hvor dit barn vil komme til at spise en kost som er tilstrækkelig næringsrig. Ikke nog med at den tilfredsstiller smagsløgne så skal den også indeholde en række a forskellige næringstoffer så hver celle i hjernen og kroppen bliver badet i næring.
Det sætter også krav til kvaliteten. som handler om at børn bliver beskyttet mod at blive fyldt med tilsætningstoffer og kemi som skaber spidsbelasninger i kroppens processor, fordi det er stoffer som sætter kroppens celler på unødig overarbejde. At få genskabt en balance, som tilgodeser kroppens behov er en retning som kan være noget af en rejse. Men det vil også være tydeligt at hver kapitel gør en vigtig forskel.
Forældre fortæller
Det har gjort det så meget nemmere at planlægge vores dagligdag nu. Vi er så glade for at vi gjorde det her. Efter vi er startet her forstår vi hvorfor Tobias gjorde tingene som han gjorde og ofte var fraværende. Der er så meget der er ændret nu, for vi kan at det vi gør, virkelig gør en forskel, hvor vi har en dreng der stortrives.
Tobias på 7, ADHD
Tobias mor, Ballerup
Tak for et rigtig godt møde. Der var virkelig meget som vi direkte bruge. Alle forældre burde have den her viden. Det var meget jeg ikke vidste, om hvad Gustav kæmper med, og hvad vi kan hjælpe ham med.
Mor til Gustav på 10, Cerebral parese
Lacinia eget